Zeven onderzoekers ontvangen Kolff-beurs

In 2019 ontvingen zeven talentvolle onderzoekers een Kolff-beurs van de Nierstichting. Alle voorstellen zijn in samenwerking met patiënten en wetenschappers beoordeeld. Mede dankzij de deelnemers aan de VriendenLoterij kan de Nierstichting deze jonge, talentvolle onderzoekers ondersteunen.

Prednison en het nefrotisch syndroom
Onderzoeker Jitske Jansen kreeg onlangs een Kolffbeurs voor haar onderzoek naar de werking van het medicijn prednison bij het nefrotisch syndroom. Ze is werkzaam als postdoc aan het Radboudumc. Lees verder.

Vaatstijfheid, hoge bloeddruk, zout en cystenieren
Nefroloog in opleiding Mahdi Salih van het Erasmus MC ontving een Kolffbeurs voor zijn onderzoek naar een hoogzout-dieet bij patiënten met cystenieren. Lees verder.

Onderzoek naar nieuw medicijn voor nefronoftise
Klinisch geneticus in opleiding Marijn Stokman van het UMC Utrecht kreeg een van de Kolffbeurzen voor haar onderzoek naar nieuwe medicijnen voor de erfelijke nierziekte nefronoftise. Met de beurs kan ze een half jaar onderzoek doen in Parijs, in de groep van dr. Sophie Saunier aan het Imagine Instituut. Lees verder.

Afstoting na transplantatie voorspellen
Onderzoeker en epidemioloog Jan van den Brand van het Radboudumc ontving een van de Kolffbeurzen voor zijn onderzoek naar een statistisch model dat kan voorspellen of patiënten na een transplantatie een grote kans hebben op een afstotingsreactie. Met de beurs kan hij onderzoek uitvoeren aan de Katholieke Universiteit Leuven. Lees verder.

Acuut nierfalen op de IC
Epidemioloog Hessel Peters-Sengers van het Amsterdam UMC heeft een van de Kolff-subsidies van de Nierstichting gekregen. Met de beurs wil hij meer inzicht krijgen in acuut nierfalen bij patiënten met sepsis op de intensive care. Lees verder.

Nanotherapie om afstoting donornier tegen te gaan
Nefroloog Raphaël Duivenvoorden van het Radboudumc heeft een van de Kolffbeurzen gekregen voor zijn onderzoek naar een nanotherapie die afstoting van donornieren kan verminderen. Lees verder.

ANCA-vasculitis onder de loep
Nefroloog in opleiding Marc Hilhorst heeft een van de Kolffbeurzen gekregen voor zijn onderzoek naar de rol van witte bloedcellen bij de zeldzame ziekte ANCA-vasculitis. Marc Hilhorst is werkzaam aan het Amsterdam UMC en zal daar de komende drie jaar zijn onderzoek uitvoeren. Lees verder.