Dag tegen zout tijdens het barbecueën

Goed voor je smaak. Goed voor je nieren
Steeds meer mensen eten zoutbewust. Helaas zit in barbecueproducten als gemarineerd vlees, kant-en-klare sauzen en -salades vaak veel zout. Minder zout barbecueën kan makkelijk als je meer kruiden en specerijen gebruikt. Zo krijg je minder zout binnen en dat is beter voor je nieren. Zeg ook dag tegen zout tijdens het barbecueën.

Barbecueën met minder zout is niet alleen beter voor je nieren, maar ook lekkerder. Natuurlijk is het even wennen. Maar als je gaat experimenteren met onder meer kruiden en specerijen ontdek je allemaal pure en nieuwe smaken. Ook als je geen topkok bent. Gebruik voor je sateetje bijvoorbeeld zelfgemaakte marinade. Pof je aardappels met tijm en paprikapoeder. Grill eens banaan met chilisaus. En ontdek hoe mals je vlees wordt van natuurazijn. Dag tegen zout is hallo tegen smaak dus, ook tijdens het barbecueën.

Waarom dag tegen zout tijdens het barbecueën?

Barbecue producten als gemarineerd vlees, kant-en-klare sauzen en -salades staan in de top-5 van 'zoutste boosdoeners’. Dus ook als je zelf weinig zout toevoegt bij het barbecueën, is de kans groot dat je er teveel van binnenkrijgt. Van onze zoutinname komt 80% van deze bewerkte producten. Zo eten we per persoon per jaar gemiddeld een kilo zout teveel. Hoe erg is dat? Teveel zout kan je nieren onherstelbaar beschadigen. Dat risico geldt voor iedereen. Ruim 1,7 miljoen Nederlanders hebben nu al chronische nierschade, vaak zonder zich daar bewust van te zijn. Minderen met zout is dus heel belangrijk om je nieren gezond te houden.

Partners
In de boodschap naar een gezondere en smaakvollere wereld wordt de Nierstichting gesteund door belangrijke partners. Onze dank gaat uit naar bedrijfscateraar VITAM, Tromp & Rueb azijnen, het Voedingscentrum en Nieren.nl.

Smaakmakers voor de barbecue

Ja, ik wil het gratis barbecuemagazine