Tips om minder zout te eten

Wil jij weten hoe je kunt minderen? Op deze pagina vind je tips en tools om minder zout te eten.

85% Van de Nederlanders eet meer zout dan de dagelijkse hoeveelheid die nog gezond is voor je nieren. Gemiddeld eten we een kilo zout per persoon per jaar te veel. Een verlaging van de zoutconsumptie van 9 gram zout per dag tot maximaal 6 gram per dag kan naar schatting bijna 150.000 gevallen van chronische nierschade voorkomen over een periode van 10 jaar. Daarnaast voorkomt het bij 250 mensen nierfalen, waarbij dialyse of transplantatie nodig is.

1. Weet wat je eet

  • Weet jij in welke producten het meeste zout zit? Doe de Zoutquiz en test je kennis! Zo leer je bewuste keuzes te maken en voor minder zout te kiezen.
  • Om je bewust te maken van je zoutconsumptie is er de Zoutmeter. De Zoutmeter laat zien hoeveel zout jij op een dag eet.

2. Kies de minst zoute variant

Benieuwd in welke producten (te) veel zout zit? Check hoeveel zout er in producten zit. Doe de Zoutvergelijker en ontdek welke producten passen in een zoutbewuste maaltijd.

3. Check het etiket

Fabrikanten zijn verplicht om op het etiket van hun voedingsmiddelen te vermelden hoeveel zout er in zit. Door etiketten van verschillende producten met elkaar te vergelijken zul je ontdekken dat het zoutgehalte in producten verschilt. Zo kan aardappelpuree van het ene merk veel meer zout bevatten dan van een ander merk. Ook binnen merken zijn er grote verschillen tussen producten. Een pizza met groente bevat bijvoorbeeld minder zout dan een pizza van hetzelfde merk met vlees of kaas. Als je steeds kiest voor het merk of de variant met minder zout, maak je echt verschil. Let wel op of de hoeveelheid zout staat vermeld per portie, of per 100 gram. Vergelijk dit met dezelfde gegevens op het andere product.

4. Kook zoveel mogelijk vers

  • Door te kiezen voor verse groente, vlees of vis eet je al snel minder zout dan wanneer je kiest voor bewerkte producten zoals groente uit blik of gerookte zalm. Maaltijden, soepen en sauzen kun je zelf op een zoutbewuste manier bereiden met verse ingrediënten en op smaak maken met verschillende kruiden.
  • Proef hoe lekker gerechten met verse ingrediënten zijn. En ervaar dat zoutbewust koken eenvoudig kan zijn. Bestel één of meer van onze digitale receptenboekjes.
  • De kruidenwijzer geeft aan welke kruiden en specerijen het best passen bij welke voedingsmiddelen. Laat je inspireren door deze smaakmakers.
  • Met de Nierstichting Restaurant Driedaagse willen we samen met restaurants en partners een breed publiek inspireren en laten proeven hoe smaakvol minder zout eten is.

5. Maak kleine stapjes om minder zout te eten

  • De Zoutmeter laat zien hoeveel zout jij op een dag eet. En hoe je dat mindert. Stel jezelf een Zoutdoel en ga aan de slag!
  • Doe de Zoutchallenge. Twaalf dagen minder zout eten en producten vermijden waar (te) veel zout in zit. Durf jij de uitdaging aan?
  • Je mag jezelf de tijd gunnen om te wennen aan de smaak van producten of gerechten met minder zout. Bovendien zijn kleine stappen makkelijker vol te houden dan grote veranderingen.