Zes innovatieve onderzoeken ontvangen subsidie van de Nierstichting

Binnen het Innovatie-programma stelde de Nierstichting t/m 2020 beurzen beschikbaar voor projecten die échte innovaties kunnen bewerkstelligen. Projecten die slagen hebben een grote impact op bijvoorbeeld de behandeling van nierziekten, de kwaliteit van leven van nierpatiënten of nieronderzoek in het algemeen. Bij de beoordeling van een projectvoorstel ligt de focus op de mate waarin het project innovatief en origineel is. In 2020 kregen de onderstaande onderzoekers een subsidie van 100.000 euro van de Nierstichting voor het uitvoeren van hun innovatieve onderzoeksvoorstellen.

Bestaand medicijn tegen magnesiumtekort bij zeldzame nierziekte
Nefroloog Tom Nijenhuis (Radboudumc), nierfysioloog Jeroen de Baaij (Radboudumc) en nefroloog Ewout Hoorn (Erasmus MC) ontvingen gezamenlijk een innovatiebeurs van de Nierstichting voor een onderzoek naar een middel tegen magnesiumtekort bij zeldzame nierziekten. Lees hier meer over het onderzoek,

Gepersonaliseerde immuuntherapie voor transplantatiekandidaten
Immunoloog Sebastiaan Heidt van het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) kreeg een van de innovatiebeurzen voor onderzoek naar een therapie voor hoog-geïmmuniseerde nierpatiënten. Zodat hun kans op een donornier groter wordt. Lees hier meer over het onderzoek.

Onbekende virussen en schade aan de donornier
Professor Sandrine Florquin van het Amsterdam UMC gaat met de innovatiebeurs onderzoeken of er onbekende virussen bestaan die een getransplanteerde nier kunnen beschadigen. Lees hier meer over haar onderzoek.

Verstoorde eiwitcomplexen bij nefronoftise
Professor Ronald Roepman van het Radboudumc heeft een van de innovatiebeurzen van de Nierstichting gekregen. Hij gaat proberen de oorzaak van nefronoftise beter in kaart te brengen zodat er op termijn een medicijn voor gevonden kan worden. Lees hier meer over het onderzoek.

Betere inschatting van donornieren
Professor Henri Leuvenink (UMCG) ontving een van de innovatiebeurzen van de Nierstichting voor zijn onderzoek naar een methode die de kwaliteit van donornieren beter moet inschatten. Lees hier meer over het onderzoek.

Microbioom van diabetici onder de loep
Postdoc Elena Rampanelli van het Amsterdam UMC heeft een van de innovatiebeurzen van de Nierstichting gekregen om onderzoek te doen naar een middel om de nieren van diabetespatiënten te beschermen. Lees hier meer over het onderzoek.