Toename nierschade: minder zout kan het verschil maken

In Nederland hebben maar liefst 1,7 miljoen mensen onomkeerbare nierschade en dat aantal groeit. Als we nu niets doen, wordt nierschade de komende jaren wereldwijd doodsoorzaak nummer vijf. Veel nierschade is te voorkomen door minder zout te eten. Daarom start de Nierstichting vanaf vandaag de campagne ‘Beperk zout, bescherm je nieren’.

In deze campagne benadrukt de Nierstichting, ondersteund door ervaringsverhalen van een huisarts en nierpatiënten, dat nierschade onomkeerbaar is en iedereen kan treffen. Mensen met diabetes, overgewicht, hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten lopen zelfs extra risico. Gelukkig kan veel nierschade worden voorkomen, onder andere door het eten van minder zout.

Weinig kennis bij Nederlanders over nierschade en zout
Ongemerkt krijgen Nederlanders dagelijks te veel zout binnen via alledaagse producten die je gewoon in de supermarkt koopt. Slechts 20% van onze zoutinname komt uit het zoutvaatje. Ruim een derde van de Nederlanders geeft aan geen idee te hebben wat hun dagelijkse zoutinname is. Meer dan 40% van de Nederlanders kent geen zoutbewust alternatief voor alledaagse producten uit de supermarkt die veel zout bevatten.
“Zolang onze dagelijkse producten te veel zout bevatten, blijven wij vertellen wat mensen zelf kunnen doen om nierschade te voorkomen en bieden we handvatten om mensen inzicht te geven in hun eigen zoutgebruik en alternatieven om gezonder te eten”, aldus Annemiek Dorgelo, programmamanager Preventie bij de Nierstichting.

Goed of Zout Quiz
Hoe weet je nu welk product je het beste kan kiezen? De Nierstichting ontwikkelde de Goed of Zout Quiz om jouw zoutkennis te testen. Daarnaast vind je op de website van de Nierstichting lekkere recepten om met minder zout juist meer smaak toe te voegen aan je gerechten.
“Wees bewust van wat je eet, let op je zoutinname en begrijp de impact die dit kan hebben op je gezondheid. Leven met nierschade is echt geen pretje, je hele leven staat op z’n kop. Maar dit kùn je voorkomen. Dus waarom zou je het risico lopen?”, zegt Evelien van den Bos, nierpatiënt.