Nierstichting Research for Health Award

In 2023 hebben we de ‘Nierstichting Research for Health Award’ in het leven geroepen om het belang van onderzoek en innovatie op het gebied van nierschade en nierziekten extra onder de aandacht te brengen. In Nederland hebben maar liefst 1,7 miljoen mensen onomkeerbare nierschade en dat aantal groeit. Als we nu niets doen, wordt nierschade op termijn wereldwijd doodsoorzaak nummer 5.
beeldje 2023 research for health

In 2023 heeft de Nierstichting voor het eerst haar Research for Health Award uitgereikt aan het beste onderzoeksproject van het afgelopen jaar. De toekenning van de prijs is gebaseerd op het succes van het project, de potentie voor impact op de patiënt en de presentatie van het onderzoek. De Nierstichting investeert in baanbrekend onderzoek op het gebied van (voorkomen van) nierschade en nierziekten. Met deze award benadrukt de Nierstichting het belang van kwalitatief hoogstaand onderzoek, dat impact heeft op betere zorg en gezondheid voor nierpatiënten. De award draagt bij aan de missie van de Nierstichting en de Nierpatiënten Vereniging Nederland om te strijden voor gezonde nieren voor iedereen en om het leven van nierpatiënten te verbeteren.

Selectie
De projectleiders van de meest relevante onderzoeken van het afgelopen kalenderjaar presenteren hun onderzoek aan een jury van wetenschappers, bestaande uit leden van de Wetenschappelijke Raad, en patiëntenreviewers uit de Patiënten Raad van de Nierpatiëntenvereniging. Aan het project met de hoogste score wordt de prijs toegekend. De scores zijn gebaseerd op drie criteria: succes van het project, potentie voor opvolging naar impact en de overtuigende presentatie van het onderzoek.

Vervolg
Een belangrijk criterium van de prijs is de hoge potentie voor opvolging naar impact voor de patiënt.
Arjen Rienks, Programmamanager Onderzoek en Innovatie bij de Nierstichting: “We willen dat ons onderzoek op korte of lange termijn leidt tot vooruitgang voor de patiënt. De genomineerde onderzoeken moeten laten zien hoe dat kan.”

Winnaar 2024

De Nierstichting maakt in september de genomineerden en de winnaar van de Research for Health Award 2024 bekend.

Winnaar 2023

In 2023 reikte de Nierstichting voor het eerst de ‘Research for Health Award’ uit aan Merel van Diepen en haar team van het LUMC voor hun project 'External Validation of Prediction Models in Nephrology', waarvoor ze een Kolff Junior Postdoc beurs hebben ontvangen van de Nierstichting. Dit onderzoek richt zich op het testen en valideren van voorspellingsmodellen voor klinische uitkomsten bij patiënten met chronische nierschade. Ze onderzochten in hun project bestaande voorspellingsmodellen en hebben die in nieuwe patiënten getest en met elkaar vergeleken.