twijfel bij donatie

Projectcode SB162 Projectleider G. Ockeloen Projecttype Ontwikkel/Implementatie/Evaluatie Project Organisatie KVD reframing and design Toegekend bedrag € 31.430,71 Startdatum 1-02-2012 Looptijd 12 maanden Status Afgerond

Doel

Bereiken van mensen die nog niet hebben aangegeven donor te willen zijn, maar hierover twijfelen.

Samenvatting

Om het aantal orgaandonaties te verhogen is het van belang dat zoveel mogelijk mensen nadenken over orgaandonatie en hun voorkeur omtrent orgaandonatie kenbaar maken en vastleggen. Helaas staan veel mensen nog niet geregistreerd in het Donorregister. Om deze groep niet-geregistreerden te kunnen bereiken, is het van belang om inzicht te krijgen in de drempels van mensen die niet geregistreerd staan en nog twijfelen om zich te registreren. Op basis van een aantal onderliggende mechanismen voortgekomen uit eerder onderzoek (SB 167) zijn twee concepten bedacht en ontwikkeld bedoeld om de drempels rondom orgaandonatie te bespreken. Deze 2 concepten zijn:1. Een SOS sleutel. Deze sleutel stelt (in theorie) hulpverleners in staat medische gegevens (inclusief informatie over het donorregistratieschap) te achterhalen en familie te waarschuwen als de eigenaar van de SOS sleutel iets overkomt.De medische gegevens en de informatie over het donorregistratieschap worden door de eigenaar ingevuld bij voorkeur samen met de partner of een kind en gekoppeld aan de sleutel. Het idee is namelijk dat de donorvraag onderdeel gaat uitmaken van de relatie tussen 2 mensen waardoor het een onderwerp wordt waar mensen meer belang aan gaan hechten.2. De zogenaamde Droomlijst. Dit is een web applicatie waarmee je een lijst kunt maken van 100 dingen die je graag zou willen doen in je leven. Het idee is dat de Droomlijst ervoor zorgt dat jongeren (de doelgroep) donatie als iets positiefs gaan zien.Deze 2 concepten worden onderzocht in een pilot (n=35 deelnemers) en co-creatie sessie (n=10). De vraagstellingen voor dit kwalitatief onderzoek zijn als volgt:1. Werken de mechanismen waarop SOS sleutel en droomlijst gebaseerd zijn in de praktijk?2. Op welke manier worden de SOS sleutel en droomlijst gebruikt en ervaren?3. Dragen SOS sleutel en droomlijst bij aan de overweging om jezelf als donor te registreren?4. Welke invloed heeft het wel/niet vermelden van de NSN? Met betrekking tot de SOS sleutel: welke informatie heeft de Nierstichting nodig om andere partijen (hulpverleners) te kunnen overtuigen van de toegevoegde waarde van de SOS sleutel.De hypothese is dat door middel van deze concepten mensen orgaandonatie als iets positiefs gaan zien en een onderwerp waar belang aan wordt gehecht.

Conclusies

Beide concepten dragen niet direct bij aan een andere houding ten opzichte van donorschap/ donorregistratie. Het concept SOS sleutel zorgt er niet perse voor dat men tot een uiteindelijke keuze of beslissing over orgaandonatie komt. Ook het concept droomlijst slaagt er niet direct in om "donor worden" op de lijst te zetten, omdat donor worden niet als droom gezien wordt. Het concept SOS sleutel gaat daarnaast gepaard met een aantal praktische bezwaren, zoals het zorgdragen voor de bescherming van persoonlijke gegevens en het onbreken van een belang van een dergelijk concept in de dagelijkse medische praktijk.

Trefwoorden

orgaandonatie, twijfel, registratie