PRODOC - PROtocol for DOnation in Children

Projectcode A1D3P02 Projectleider Marion Siebelink Projecttype Research Project Organisatie + UMCG - Afd. Nefrologie Toegekend bedrag € 31.500,00 Startdatum 1-02-2016 Looptijd 64 maanden Status Afgerond

Doel

Ontwikkeling, implementatie en evaluatie van een digitaal protocol voor kinderen binnen de 8 kinder-ic's in Nederland. Bij succesvolle implementatie draagt het project bij aan het beter identificeren van potentiƫle kinderdonoren en een toename van het aantal postmortale kinderdonoren en -transplantaties.

Samenvatting

Ieder jaar overlijden ongeveer 3 tot 5 kinderen terwijl ze wachten op een donororgaan. Tegelijkertijd overlijden op de Nederlandse afdelingen kinderintensivecare (kinder-ic's) jaarlijks ongeveer 20 kinderen die geschikt zouden zijn geweest als orgaandonor. Dit terwijl bekend is dat ouders van (jonge) kinderen eerder dan andere nabestaanden geneigd zijn in te stemmen met donatie. Ouders van een overleden kind kunnen zich namelijk beter met andere ouders identificeren die ook een kind dreigen te verliezen. Met het instemmen voor orgaandonatie ervaren ouders dat de dood van hun eigen kind het overlijden van een ander kind kan voorkomen.

Het project ProDoc (Protocol for Donation in Children) richt zich niet alleen op het vergroten van de kennis van de betrokken medische professionals. Belangrijk onderdeel is het ontwikkelen van een protocol om het proces rondom orgaandonatie bij kinderen te optimaliseren. Hierdoor stemmen naar verwachting ouders vaker in met donatie. Daarmee is de hoop dat het overlijden van kinderen op de wachtlijst kan worden voorkomen.

Het protocol wordt in het Universitair Medisch Centrum Groningen ontwikkeld in samenwerking met de acht Nederlandse kinder-ic's. Daarna wordt het protocol bij alle Nederlandse kinder-ic's ingevoerd.

Trefwoorden

Soort: kwalitatief en kwantitatief onderzoek, ontwikkel- en implementatieproject
Onderwerp: kinderen, orgaandonatie, transplantatie