ICT-enabled Wearable Artificial Kidney and Personal Renal Care System (NEPHRON+)

Projectcode IK10 Projectleider Anastasia Garbi Projecttype Ontwikkel/Implementatie/Evaluatie Project Organisatie Exodus SA Startdatum 1-04-2010 Looptijd 60 maanden Status Afgerond

Doel

De ontwikkeling van een draagbare kunstnier met een geïntegreerd telemonitoringsysteem. De draagbare kunstnier zal worden uitgerust met sensoren voor conductiviteit, kalium, calcium en pH. De draagbare kunstnier staat in verbinding met een ECG-shirt, een weegschaal en een bloedrukmeter en communiceert via een smartphone met een clinical back-end in het medisch centrum.

Samenvatting

NEPHRON+ richt zich op de ontwikkeling van draagbare kunstnieren met een geïntegreerde oplossing voor 'personalized healthcare' voor chronisch zieken, waaronder mensen met chronisch nierziekte. Het consortium beoogt een ideale oplossing te bieden voor continue monitoring en dialyse buiten het ziekenhuis op een manier die patiënten mobiel en actief houdt in zowel sociaal als in economisch opzicht. Het project berust op de integratie van ICT-componenten voor een 'on-body' bloedzuivering. Het idee is dat de behandeling naar wens kan worden aangepast en op afstand kan worden bediend door de behandelend arts. Het idee is dat het systeem voorziet in een real-time continue multiparametrische telemonitoring van de patiënt en de draagbare kunstnier. De continue monitoring zorgt voor de vroege detectie van afwijkingen in het bloedbeeld op basis waarvan de therapie bijgesteld kan worden. Hiermee wordt de effectiviteit verbeterd en de kosten voor dialyse-geassocieerde comorbiditeit verlaagd. De Nierstichting draagt bij in het opstellen van gebruikerseisen, inventariseert de benodigde zorgstructuur in ziekenhuizen en helpt bij het opzetten van een trainingsprogramma voor gebruikers en artsen. Het project wordt grotendeels gefinancierd door het 7e Kaderprogramma van de Europese Commissie.

Conclusies

In het kader van dit project zijn vier gebruikersbijeenkomsten georganiseerd waaruit aanbevelingen zijn gegeven voor het ontwerp van de kunstnier. Zodoende is gekozen om af te zien van een 24/7 behandeling, maar te kiezen voor een 'portable' oplossing; een draagbare variant van de thuishemodialysemachine die in een koffer meegenomen kan worden.Het consortium heeft een labversie ontwikkeld van een kleine kunstnier met een gewicht van <5 kg en gebruik maken van 0,5 liter dialysaat. De kunstnier is via bluetooth met een smartphone verbonden en heeft toegang tot het internet. Tevens heeft het consortium een smartphone app en een webportal ontwikkeld waarmee de kunstnier kan worden aangestuurd en uitgelezen.De kunstnier bestaat voor een deel uit off-the shelf componenten, de dialysaatrecycling module en het sensorplatform zijn speciaal in het kader van dit project ontwikkeld. Pre-klinische testen hebben aangetoond dat het gebruik van de kunstnier op korte termijn veilig is. Langetermijn studies zijn nodig om ook de risico's van het gebruik op de langetermijn te onderzoeken. Het project heeft veel waardevolle kennis en testmodellen opgeleverd voor de toekomstige ontwikkeling van de draagbare ("portable") kunstnieren.

Trefwoorden

draagbare kunstnier, hemodialyse, sensoren, telemonitoring