DELETE Zoutmeter

Projectcode A4D1P05 Projectleider Ninette van der Velden Projecttype Research Project Organisatie iResearch Toegekend bedrag € 35.695,00 Startdatum 24-10-2016 Status Cancelled

Doel

Om te achterhalen of de Zoutmeter een realistische inschatting geeft van de zoutinname en de gebruiksvriendelijkheid te achterhalen is dit onderzoek uitgevoerd.

Samenvatting

In maart 2016 lanceerde de Nierstichting de website www.zoutmeter.com Deze website is een tool waarmee mensen bewust gemaakt worden van hun zoutinname ten opzichte van de zoutnorm (max 6 gram/dag). Daarbij wordt inzicht gegeven in de voedingsmiddelen die bijdragen tot een hoge zoutinname. Ook worden tips en alternatieven voor die voedingsmiddelen gegeven. OnderzoeksvragenHoofdvraag: Welke gebruikerservaringen, -cognities en -interpretaties spelen een rol bij het invullen van en hebben invloed op de uitkomst van de Zoutmeter? Subvragen: 1. Wat zijn de ervaringen van gebruikers bij het invullen van de Zoutmeter? 2. Welke cognities spelen een rol bij het invullen van de Zoutmeter? 3. Welke knelpunten ervaren gebruikers bij het invullen van de Zoutmeter? 4. Hoeveel wijkt het resultaat van de Zoutmeter af van de zoutinname gemeten middels de Eetmeter van het Voedingscentrum? 5. Wat zijn de opvallendste verschillen in voedingsinname gerapporteerd in de Eetmeter en de Zoutmeter?MethodenMuistracking, think-aloud, observaties op afstand van het invullen van de Zoutmeter, en interviews over opvallendheden uit de observaties en think-aloud procedure met 52 personen uit de doelgroep. Gewone en uitgebreide (gericht op zoutrijke producten) voedingsanamnese bij 30 personen.

Trefwoorden

Zoutmeter, gebruiksvriendelijkheid, voedingsanamnese, optimalisatie