DELETE Toneelvoorstelling De Gift

Projectcode SB188 Projectleider L. Witmondt Projecttype Ontwikkel/Implementatie/Evaluatie Project Organisatie Stichting Pandemonia Toegekend bedrag € 9.600,00 Startdatum 18-10-2011 Looptijd 23 maanden Status Cancelled

Doel

Jongeren op een speelse en interactieve manier prikkelen na te denken en te discussiëren over het complexe thema orgaandonatie.

Samenvatting

Het tekort aan donoren in Nederland is een probleem. Daarbij ligt het onderwerp orgaandonatie voor jongeren vaak nog ver buiten hun belevingswereld. Pandemonia Science Theatre, de Nierstichting en de NTS achten het zinvol jongeren te informeren over donorregistratie en orgaandonatie, zodat zij zich hierover een gefundeerde mening kunnen vormen.‘De Gift’ is een toneelvoorstelling over dilemma’s rond orgaandonatie. Het belang, maar ook de twijfels van de potentiële donor en de nabestaande worden belicht vanuit verschillende gezichtspunten. In deze voorstelling maken we kennis met een nierpatiënte op de wachtlijst, de echtgenoot van een donor en een transplantatiecoördinator. De voorstelling is drie jaar geleden in opdracht van de Vlaamse overheid gemaakt. Het afgelopen half jaar hebben we deze voorstelling een aantal keren op middelbare scholen in Nederland gespeeld en is hier goed ontvangen. In september dit jaar is de voorstelling licht gewijzigd en aangepast aan de Nederlandse wetgeving. Een goede voorbereiding op school is bij dit onderwerp noodzakelijk.Het is belangrijk jongeren te prikkelen over het complexe thema orgaandonatie na te denken en te discussiëren. Want alle jongeren krijgen in het jaar nadat zij achttien worden de vraag of zij hun keuze over orgaandonatie willen registreren. Voor veel jongeren is dit een lastige keuze. Alleen al daarom is het belangrijk hen al op jongere leeftijd te steunen in het vormen van de eigen gedachten over orgaandonatie. Dat te doen door een toneelvoorstelling op de middelbare school is een mooie vorm en setting. De intimiteit en vertrouwelijkheid van de eigen school/klas bieden de juiste sfeer en sociale context om met jongeren hierover van gedachten te laten wisselen. Gespeeld vanuit de dilemma's en emoties van een nierpatiënt en de nabestaande van een donor komt het onderwerp dichter bij de belevingswereld van jongeren. De voorstelling is in het bijzonder geschikt voor de klassen 4, 5 en 6 van VMBO / HAVO en VWO. Dankzij de steun van de Nierstichting en NTS kunnen dit schooljaar 26 voorstellingen worden aangeboden en met elke voorstelling worden ongeveer 100 leerlingen bereikt.

Trefwoorden

orgaandonatie, jongeren, NTS