DELETE geschenk levende donoren

Doel

Het laten blijken van waardering en erkenning aan iedereen die bij leven een nier doneert. Tevens kan het speldje een manier zijn om het onderwerp levende donatie bespreekbaar te maken.

Samenvatting

Het in gezondheid afstaan van een nier is een ingrijpende beslissing die om een zorgvuldige afweging vraagt. Het gaat immers wel om een operatie. Het is bovendien een besluit dat vaak gepaard gaat met onzekerheid en spanning. Mensen die dit voor iemand over hebben, bewijzen anderen een grote dienst. Als blijk van haar grote waardering wil de Nierstichting een gebaar maken. Met een geschenk dat gevoelens van dankbaarheid en verbintenis symboliseert. Want het gebaar dat deze mensen voor een ander hebben gemaakt, betekent een wereld van verschil in het leven van ernstig zieke nierpatiƫnten. Het geschenk is een zilveren speld. De feniks - synoniem aan de mythologische vogel die herrijst uit zijn as - staat voor een nieuw begin. Het hart voor verbintenis, dankbaarheid, liefde en waardering. Emoties die uitdrukking geven aan de waarde van het gebaar voor zowel de gever van de nier als de ontvanger. Het sieraad is ontworpen door Laura Waterham en het initiatief kwam van het Erasmus Medisch Centrum. Voortaan zullen alle mensen die bij leven een nier afstaan dit geschenk automatisch ontvangen van de Nierstichting via de transplantatiecentra.

Conclusies

Geschenk voor alle nierdonoren bij leven.

Trefwoorden

nierdonatie bij leven, geschenk