Nierpatiënten leiden ongewenst een dubbelleven

Veel nierpatiënten leiden een dubbelleven. Maar niet het dubbelleven dat je denkt. Nierpatiënten ogen op het eerste gezicht vaak gezond, maar achter de schermen is het overleven.

Dialyseren heeft een enorme impact op het leven van een nierpatiënt. Alleen is de impact meestal niet zichtbaar en wordt door veel mensen onderschat. De Nierstichting is dit jaar vijftig jaar actief en heeft in die tijd veel bereikt voor nierpatiënten. Maar zolang jaarlijks 1 op de 6 dialysepatiënten overlijdt, blijft het werk van de Nierstichting noodzakelijk.

Nierpatiënten zien er ogenschijnlijk gezond uit, maar dialyse en de impact daarvan beperken hen enorm. Dialyseren is volgens veel nierpatiënten geen leven, maar overleven. Van het vastzitten aan een groot apparaat, de enorme aanslag op je lichaam, intense vermoeidheid en misselijkheid tot het volgen van een streng dieet, niet meer kunnen werken, soms zelfs het opgeven van een kinderwens en niet meer met vakantie kunnen gaan. Die schaduwzijde in het leven van dialysepatiënten kennen veel mensen niet of onderschatten ze. Nierpatiënten willen een gewoon leven leiden, maar door hun nierziekte kan dat niet.

Onzichtbaar leed zichtbaar maken

Het leven van een nierpatiënt bestaat uit de twee werelden die niet naast elkaar lijken te kunnen bestaan: een gewoon leven op het eerste gezicht, en een zwaar en eenzaam leven aan de dialyse achter de schermen. Met Dubbelleven brengt de Nierstichting dat schrille contrast in beeld. Eén van de hoofdpersonen uit Dubbelleven is Steven (31), hij oogt gezond, maar hij is nierpatiënt. Hierdoor moet Steven veel missen wat voor andere dertigers vanzelfsprekend is.

Hij wil een gewoon leven dat niet beperkt wordt door eindeloos dialyseren. 'Ik wil net als mijn vrienden een gewoon leven leiden. Maar als zij gaan werken of studeren, moet ik dialyseren.' Zijn vrienden hebben een opleiding afgerond en ze vinden een baan. Een studie afmaken lukte Steven niet door zijn nierziekte, waardoor zijn droom om architect te worden is vervlogen. De toekomst is onzeker voor Steven: 'Mijn doembeeld is dat ik mijn leven lang moet dialyseren.'

Feiten en cijfers

Bijna 17.000 mensen in Nederland hebben nierfalen, waarvoor ze een nierfunctievervangende behandeling (hebben) ontvangen: dialyse of transplantatie. In Nederland moeten 6.500 mensen dialyseren om in leven te blijven. Jaarlijks overlijdt 1 op de 6 dialysepatiënten. 1,7 miljoen mensen in Nederland heeft chronische nierschade, 200.000 mensen daarvan lopen een hoog tot zeer hoog risico op nierfalen en overlijden door hart- en vaatziekten. Zij krijgen mogelijk te maken met dialyse of transplantatie.

Download persbericht