Nierstichting Research for Health Award 2024 uitgereikt

De Nierstichting Research for Health Award 2024 is uitgereikt aan dr. Michiel Betjes, nefroloog en onderzoeker aan het Erasmus MC, voor zijn GANDALF onderzoek. De award is toegekend aan het meest succesvolle onderzoeksproject dat in het afgelopen jaar is afgerond. Nierschade is onomkeerbaar en een niertransplantatie is nog altijd de beste behandeling bij nierfalen.

Onderzoek
Het onderzoek van Betjes richt zich op het verbeteren van gepersonaliseerde behandelingen met afweeronderdrukkende medicijnen (immunosuppressiva) na een niertransplantatie. Hoewel deze medicijnen afstoting voorkomen, hebben ze zware bijwerkingen. Op de korte termijn zijn dat maag-darmklachten, hoge bloeddruk en problemen met de suikerregulatie. En op de lange termijn zelfs sterk verhoogde kans op kanker, infecties en een ernstiger ziek worden van infecties. Dat komt doordat deze medicijnen het hele afweersysteem remmen. Betjes onderzocht welke afweercellen (T-cellen) de boosdoeners zijn bij afstoting en hoeveel van die cellen, met name oudere, transplantatieontvangers hebben door de jaren heen. Deze cellen blijken af te nemen waardoor het afweersysteem veel minder krachtig reageert op een 'vreemde’ nier. Op dit moment ontbreekt echter een goede test om te bepalen of het veilig is om de hoeveelheid 'immunosuppressiva’ te verminderen bij individuele patiënten.

“Daarom is dit onderzoek ook zo belangrijk; het legt de basis om de hoeveelheid afweeronderdrukkende medicatie na niertransplantatie te verminderen, met name bij oudere patiënten. We zien dat een belangrijke cel die verantwoordelijk is voor afstoting op den duur verdwijnt uit het bloed’, aldus projectleider Betjes.

Selectie
Voor de Award 2024 zijn vier kandidaten genomineerd. Deze vier onderzoekers hebben hun projecten*, die het afgelopen jaar zijn afgerond, gepresenteerd aan een deskundige jury, bestaande uit wetenschappers en patiënten. Het winnende onderzoek is gekozen op basis van drie criteria: het succes van het project, de potentie voor opvolging naar impact voor de patiënt en de overtuigingskracht van de presentatie.

Vervolg
Een belangrijke voorwaarde voor de prijs is de potentie van het onderzoek om daadwerkelijk impact te hebben op het leven van nierpatiënten. Arjen Rienks, teamleider Onderzoek en Innovatie bij de Nierstichting, licht toe: “Ons doel is dat onderzoek leidt tot vooruitgang voor de patiënt op korte of lange termijn. Dit onderzoek van Michiel Betjes toont aan dat het mogelijk moet zijn de medicijnen na niertransplantatie op een gecontroleerde wijze te verminderen bij oudere patiënten waarmee de bijwerkingen ook verminderen. Dat zou een grote verbetering zijn voor de patiënten. De volgende stap is deze resultaten te gaan testen bij patiënten in een nieuw groot onderzoek.”

De Nierstichting investeert in baanbrekend nieronderzoek. Met de Nierstichting Research for Health Award benadrukt de Nierstichting het belang van kwalitatief hoogstaand onderzoek, dat impact heeft op betere zorg en gezondheid voor nierpatiënten. De prijs draagt bij aan de missie van de Nierstichting om te strijden voor gezonde nieren voor iedereen en om het leven van nierpatiënten te verbeteren.

* Genomineerde onderzoeken 2024

Dr. Jeroen de Baaij (Radboudumc) - The HNF1B switch: Single-cell RNA sequencing to unravel renal cyst formation in ADTKD-HNF1B

Dr. Michiel Betjes (ErasmusMC) - GANDALF-study: Geriatric Anti-doNor T cell activity and Development of Alloreactive Long-term hypo-responsive T cell Function

Dr. Yvette Meuleman (LUMC) - Illness perceptions – key to improve quality of life and clinical outcomes in patients with advanced chronic kidney disease?

Dr. Andrea de Winter (UMCG) - Bridging the gap: health literacy interventions for patients and for professionals to improve the quality of kidney disease care