Minder zout, lekker gezond

Ongeveer 85% van de Nederlanders krijgt dagelijks nog altijd teveel zout binnen en dat is slecht voor de niergezondheid. Het merendeel is zich hiervan onvoldoende bewust. Tijdens de Nierstichting Zoutcampagne ‘Goed of Zout’ vraagt de Nierstichting daarom aandacht voor minder zout. Met een aantal simpele aanpassingen eet je zoutbewuster en dat is goed voor je nieren.

Goed of zout
Met de Zoutcampagne wil de Nierstichting laten zien hoe je met minder zout, lekker gezond kan eten. Alledaagse producten, zoals vleeswaren, kant-en-klare vleesvervangers, kaas, sauzen, smaakmakers of bewerkt vlees, bevatten meer zout dan mensen beseffen. Gelukkig zijn er genoeg gezonde én eenvoudige alternatieven. Samen met ambassadeur en TV-kok Sandra Ysbrandy wil de Nierstichting zoutbewust koken beter op de kaart zetten. Sandra: “Als je eenmaal een paar goede trucs hebt, is zoutbewust koken zo leuk en lekker, en niet te vergeten, simpelweg beter voor je nieren". Sandra gelooft in de kracht van verse producten en wil mensen graag kennis laten maken met pure smaken. “Zo werk je mee aan een betere wereld én help je je nieren zo gezond mogelijk te houden”.

Goed of zout quiz
Centraal in de campagne staat de goed of zout quiz. In de quiz worden deelnemers uitgedaagd om de juiste zoutbewuste keuze te maken uit twee producten. Met de quiz zijn smaakvolle prijzen te winnen en als bedankje krijgen mensen het Lekker Gezond magazine boordevol zoutbewuste tips en lekkere recepten.

Minder zout, lekker gezond
Op jaarbasis eten wij per persoon gemiddeld een kilo zout te veel. Te veel zout is ongezond voor je nieren. Dit geldt voor iedereen en extra voor mensen die risico lopen op (verergering van) chronische nierschade zoals mensen met overgewicht, diabetes, hoge bloeddruk, hart en vaatziekten en chronische nierschade. Inmiddels heeft al 1 op de 10 mensen in Nederland chronische nierschade (circa 1.7 miljoen mensen). Een groot deel is te voorkomen. Onder andere door minder zoutgebruik.