Tessa en Flint

‘Gelukkig bleek zijn vader geschikt als donor’
Flint (5) werd geboren met één nier. Daar valt mee te leven, mits die nier goed werkt. Helaas is dat bij Flint niet zo. Bij de ziekenhuiscontroles bleek deze zomer dat het energieke jongetje fysiek achteruitging. Zonder nieuwe nier zou Flint op een zeker moment moeten beginnen met dialyse. Daarvoor moet je drie keer per week of zelfs dagelijks naar het ziekenhuis en dat heeft enorme impact op het dagelijks leven.

Nierdonatie bij leven

Gelukkig kwam het bij Flint niet zo ver. Hij kreeg een donornier van zijn vader. Voor vader Michael betekende een nierdonatie bij leven een operatie in het Erasmus MC waar zijn nier werd uitgenomen. Zijn zoon Flint werd pal daarna in het Sophia Kinderziekenhuis geopereerd en kreeg deze nier. Moeder Tessa: ‘De beide operaties verliepen voorspoedig en de nier functioneerde gelukkig vanaf de eerste dag. Flint was aan allerlei slangen en apparaten gebonden, maar hij knapte goed op. Het besef dat hij een grote-mensen-nier heeft gekregen, maakt hem wel trots. Zijn vader is heel groot, dus Flint vindt dat stoer.’

Je ziet Flint met moeder

‘Voor ons gezin was de niertransplantatie een intensieve periode. Mijn dochter Kiki (9) zag er erg tegenop, omdat ze wist wat er met haar vader en broertje ging gebeuren, maar in het ziekenhuis hebben we er samen het beste van gemaakt. Flint moest allerlei medische controles ondergaan die hem soms angstig maakten, ik bleef zoveel mogelijk bij hem. Kiki verbleef bij haar opa en oma, maar gelukkig waren er ook mogelijkheden om met z’n vieren samen in het ziekenhuis te zijn. De verpleging regelde dat Flint kort na de operatie naar de afdeling mocht waar zijn vader lag. Dat moment dat die twee elkaar eindelijk weer zagen was goud waard.’

‘Toen Flint werd geboren, was het maar de vraag of hij zou blijven leven. Zijn eerste jaar lag hij vooral in het ziekenhuis. Daarna kwamen er terugkerende medische controles, medicijnen en sondevoeding voor Flint. Nu hij is getransplanteerd ziet de toekomst er weer positief uit. Flint herstelt tot nu toe voorspoedig. We hopen dat gewoon eten en gewoon naar de wc gaan in de toekomst ook voor Flint mogelijk wordt. Hij gaat nu in ieder geval naar een gewone school, net als ieder ander kind.’

Nier geeft toekomst

Tessa en Michael groeiden uit elkaar, mede door de impact van nierziekten. Tessa: ‘Onze relatie is een vriendschap geworden, waarbij we alle energie nodig hebben voor de kinderen. We zijn als stel niet meer samen, maar als ouders delen we de zorg voor onze kinderen. Doordat Flint een nier van Michael heeft gekregen, kunnen we weer vooruit kijken. Flint wil gezond zijn, ook al blijft hij voorzichtig doen met zijn lichaam. Michael is herstellende en werkt alweer. Zelf hoop ik op een nieuwe baan in januari.’

‘Wij hebben het geluk dat Michael en ik beiden geschikt waren als donor, dat geldt niet voor iedereen. Ons lichaam is gemaakt met allemaal extra’s waarmee je een ander kunt helpen. Zodat die ander weer een leven kan opbouwen. De donornier geeft Flint de kans om 'gewoon' kind te zijn. Net als zijn zus Kiki. Het is goed om je te realiseren dat je voor iemand anders het verschil kunt maken. Dat kan een zoon zijn, een familielid of een vriend en soms kun je ook een onbekende helpen.’

Nierdonatie bij leven betekent dat een levende donor een nier afstaat aan een nierpatiënt. De nierpatiënt kan een familielid of de partner zijn, maar ook een vriend of kennis. Of een onbekende. Voor de meeste patiënten is een niertransplantatie de beste behandeling. Dankzij een transplantatie blijven patiënten langer leven en hebben ze meer energie.