Rosalie Schouten - collectant

Rosalie is net geslaagd voor haar eindexamen en gaat volgend jaar naar de Kappersakademie in Amsterdam. De 17-jarige heeft al heel wat ervaring met collecteren voor de Nierstichting.

Ze heeft zelf gezien hoe ernstig de gevolgen van nierschade kunnen zijn. Haar oma is overleden aan cystenieren en haar tante heeft helaas dezelfde ziekte. “Toen mijn moeder vroeg of ik mee wilde lopen met de collecte voor de Nierstichting hoefde ik niet lang na te denken”, vertelt Rosalie. “Het is heel belangrijk dat er meer geld komt voor onderzoek. Voor mijn oma is het nu te laat, maar hopelijk kunnen door dat onderzoek andere mensen, zoals mijn tante, wel blijven leven. Ik strijd voor mijn tante en mijn oma.”

Wie ben je? Rosalie Schouten (17) uit Weesp.
Wat doe je? Ik ben net geslaagd voor m’n vmbo-kader en ga nu naar de Kappersakademie in Amsterdam. En ik collecteer voor de Nierstichting.
Waar strijd je voor? Ik strijd voor mijn oma en tante!

“Eerst liep ik met m’n moeder mee, maar nu loop ik zelf met mijn eigen collectebus.”

Rosalie is niet de enige in de familie die collecteert. Haar moeder is er ooit mee begonnen. Haar oudere zus ‘loopt’ voor de Nierstichting en haar vader blijft niet achter en doet ook mee. Rosalie: “Eerst ging ik altijd met m’n moeder mee. Maar nu heb ik m’n ‘eigen’ collectebus en ga ik alleen de deuren langs. De meeste mensen zijn gelukkig heel aardig, maar je hebt natuurlijk altijd ook mensen die vervelend doen. Of die de deur niet opendoen, terwijl je ziet dat ze wel thuis zijn. Ik haal dan m’n schouders op en bel vrolijk een deur verder aan. Of we met de familie een wedstrijdje doen, wie het meeste ophaalt? Niet echt”, lacht Rosalie.

Meer mensen helpen
“Ik gooi zelf ook altijd wat geld in mijn collectebus”, vertelt Rosalie. “Gewoon omdat ik het heel belangrijk vind dat er meer onderzoek komt. Want daardoor kunnen hopelijk meer mensen geholpen worden!”

Ja, ik strijd ook mee tegen toenemende nierschade

Je kunt betalen via een automatische incasso of ideal

Lees waarom deze mensen ook strijden tegen tegen toenemende nierschade.