'Nierschade is verraderlijk, vaak wordt het pas ontdekt als het te laat is'

Ron maakte de gevolgen van nierschade van dichtbij mee. Meerdere mensen in zijn familie werden erdoor getroffen. Ze moesten dialyseren of kregen een donornier. Hij zag hoeveel impact dat heeft op mensen en hun omgeving. Op hun lichamelijke en geestelijke welzijn. Misschien was het wel daarom dat hij besloot zijn carrière te wijden aan het helpen van nierpatiënten.

Belang van gezonde nieren
Ron zet zich in voor vroege opsporing en preventie. “Helemaal voorkomen is natuurlijk het beste, maar ook als je er vroeg bij bent kun je nierschade beperkt houden. Je voorkomt zo dialyse of transplantatie en biedt mensen een betere levenskwaliteit. Bovendien leg je minder druk op de zorg en het scheelt in kosten voor onze maatschappij. Maar helaas is juist die vroege opsporing lastig”, vertelt Ron. “Pijn op de borst is het signaal om naar een cardioloog te gaan. Ben je kortademig, dan ga je naar een longarts. Maar wanneer moet je naar een nierarts? Nierschade veroorzaakt weinig klachten of symptomen.”

Wie ben je: Ron Gansevoort uit Groningen
Wat doe je: Ik ben hoogleraar interne geneeskunde bij het Universitair Medisch Centrum Groningen
Waar strijd je voor: Ik strijd voor bevolkingsonderzoek naar nierschade

Nierschade is verraderlijk
Dat nierschade vaak te laat wordt ontdekt, komt doordat klachten pas in een later stadium optreden. “Als je nierschade in een vroeg stadium ontdekt, kun je met nieuwe medicijnen en het aanpassen van je levensstijl vaak erger voorkomen. Maar het verraderlijke is: pas als de nierfunctie onder de 30% zakt, krijgen mensen algemene klachten als moeheid, jeuk en afvallen. En deze worden ook nog eens vaak niet meteen herkend als gevolg van nierschade.”

Belang van gezonde nieren
De oplossing ligt volgens Ron onder andere in meer bewustwording: het belang van gezonde nieren en de gevolgen van nierschade moeten bekender worden bij een groot publiek. ''Mensen moeten in de toekomst niet alleen weten wat hun bloeddruk en cholesterol is, maar ook wat hun nierfunctie is. En of zij eiwit in hun urine verliezen, want dat geeft een belangrijke indicatie van nierschade.'' Juist daarom is het werk van de Nierstichting zo ontzettend belangrijk, vindt Ron. ''De Nierstichting doet aan voorlichting, financiert onderzoek en lobbyt voor meer aandacht. “Dat is echt essentieel anders dan in andere landen.”

Bevolkingsonderzoek kan levens redden
Iedereen kan nierschade krijgen maar sommige groepen mensen lopen extra risico zonder dat ze het weten, zoals mensen met diabetes, hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten of ouderen boven de 70 jaar. Ron gelooft dat bevolkingsonderzoek een rol kan spelen in de vroege opsporing van nierschade. "Bij darmkanker redden we levens door vroegtijdige opsporing via bevolkingsonderzoek", legt hij uit. "Nierschade heeft een vergelijkbaar verlies aan levensjaren, dus waarom doen we dat niet ook voor nierschade? Een eenvoudige urinetest kan eiwitverlies opsporen en vroegtijdige behandeling kan voorkomen dat mensen ernstige nierschade ontwikkelen. Daar moeten we naar toe, vind ik.”

Ja, ik strijd ook mee tegen toenemende nierschade

Je kunt betalen via een automatische incasso of ideal

Lees waarom deze mensen ook strijden tegen toenemende nierschade.