Van onzichtbare nierschade naar strijdlustige stem

Een plotselinge diagnose zette het leven van Michelle volledig op z’n kop. Chronische nierschade, zonder dat ze iets door had. Noodgedwongen moest ze op zoek naar een donornier. Inmiddels leeft Michelle met de nier van haar moeder, maar haar strijd is nog niet voorbij. “Mijn leefstijl moet ik levenslang aanpassen om mijn donornier gezond te houden.”

Dat Michelle bij de ontdekking van haar nierschade nog geen klachten had, past bij het sluipende karakter van de ziekte. "Dat is het verraderlijke van nierschade: als je elke dag wat moeier wordt, merk je minder snel dat er iets mis is. De echte klachten komen vaak pas als het te laat is, dan is het niet meer terug te draaien.”

Wie ben je: Michelle Huiman uit Amsterdam
Wat doe je: Eindredacteur bij de TV en @eventotnier op Instagram
Waar strijd je voor: Kennis van nierschade vergroten en het taboe op patiënt zijn doorbreken

Schokkende ontdekking
Tien jaar geleden kreeg Michelle het schokkende nieuws dat haar nieren niet goed functioneerden. “Tijdens een bloedonderzoek kreeg ik te horen dat ik nierschade had. Een enorme schok, want ik had daar nooit iets van gemerkt. Ik werkte hard, had een druk sociaal leven en was sportief. Ik kon niet geloven dat mijn nieren op het niveau waren van iemand van tachtig of negentig”.

Nieuwe nier nodig
Na de ontdekking werden er regelmatig controles in het ziekenhuis uitgevoerd om Michelles nierfunctie te volgen. Deze bleek steeds verder af te nemen. Op het moment dat de nierfunctie onder de 20% zakte, werd de zoektocht naar een donornier ingezet. Een emotioneel zwaar proces, zo beschrijft ze. “Mijn moeder stond gelijk klaar om haar nier te doneren, maar bleek geen bloedgroep match. En een vriend die bereid was om een nier te doneren, trok zich op het laatste moment terug.” Met nog maar 8% nierfunctie was Michelle nog steeds op zoek. Gelukkig kwam er een verlossend belletje uit het ziekenhuis. “Mijn moeder mocht tóch haar nier doneren; ze durfden het aan om over de bloedgroepverschillen heen te transplanteren.” Een complexe operatie volgde en ondanks aanvankelijke afstoting die met zware medicatie is verholpen was de transplantatie geslaagd.

Compleet nieuwe leefstijl
Of Michelle sinds de transplantatie weer normaal door kan met haar leven? “Integendeel. Ik heb mijn complete leefstijl aangepast om deze nier in leven te houden.” Michelle heeft nu een nierfunctie van 30% en volgt een streng dieet om te zorgen dat de donornier goed blijft werken. "Ik ben veel bewuster dat ik patiënt ben na de transplantatie dan ervoor," reflecteert ze. "Zo volg ik een strikt dieet en ben ik afhankelijk van medicatie. Hierdoor is m’n weerstand structureel laag: als ik een griepje krijg, lig ik er een week van af."

Missie om te informeren
Het taboe op ‘patiënt zijn’ doorbreken. Dat wil Michelle bereiken met haar Instagrampagina Even tot nier. Ze vindt het belangrijk om in actie te komen om de kennis over nierziekten te vergroten. “Veel mensen beseffen niet dat een hoge bloeddruk nierschade kan veroorzaken, of hoe slecht te veel zout is voor je nieren. Iedereen weet dat je je moet insmeren tegen huidkanker, maar de gevaren van zout zijn nog onvoldoende bekend.”

Ja, ik strijd ook mee tegen toenemende nierschade

Je kunt betalen via een automatische incasso of ideal

Lees waarom deze mensen ook strijden tegen toenemende nierschade.