'Er is nog zoveel om voor te strijden'

Edward kent de impact van nierschade als geen ander. Door de persoonlijke ervaring met zijn oudste zoon, bij wie de nierklachten gelukkig mild zijn, is hij zich gaan inzetten voor de Nierstichting. Hij zag bij andere nierpatiënten hoe ernstig en ingrijpend deze ziekte kan zijn. "Toen de nefroloog zei dat we een lange relatie tegemoet gingen, wist ik dat het serieus was", herinnert Edward zich.

Edward zet zich al 15 jaar in voor verschillende goede doelen. “Vanuit het idee dat je niet alleen stil moet staan bij de gezondheid van jezelf, maar ook iets kan doen voor de problemen van anderen. Dat je je daadwerkelijk kunt inzetten om mensen te helpen.”

Wie ben je: Edward Haarmans uit Bussum
Wat doe je: Ik ben oprichter van The Purpose Company. En ik collecteer voor de Nierstichting
Waar strijd je voor: Ik strijd om te voorkomen dat meer mensen nierschade krijgen

''We gaan een lange relatie tegemoet, zei de nefroloog. Toen wist ik dat het serieus was.”

Impact van nierschade is enorm
Edward heeft door de ervaring met zijn zoon van dichtbij de impact van nierschade meegemaakt. “De nefroloog zei dat we lange relatie tegemoet gingen”, zegt hij hierover. “En hij heeft gelijk gehad. De nierproblematiek van mijn zoon is mild, maar gaat nooit over. We gaan twee keer per jaar op controle en mijn zoon moet iedere dag vijf keer zijn medicijnen nemen. Ook letten we goed op zijn voeding. We zijn hier heel precies in. Gelukkig werkt dat en leidt hij het leven van een gezond kind.”

Investeren in voorlichting en gezond eten
Voor Edward is de strijd tegen nierschade een belangrijk deel van zijn leven. Hij is wijkcoördinator voor de collecte en vrijwilliger bij de Nierpatiënten Vereniging. Edward heeft met zijn inspanningen een concreet doel: bijdragen aan een draagbare kunstnier voor mensen met nierfalen. Hij heeft daarom ook meegedaan aan de crowdfundingactie van NextKidney, de naam voor de organisatie achter de draagbare kunstnier.
“Daarnaast moeten we echt zien te voorkomen dat er meer patiënten bij komen. Dat betekent investeren in voorlichting over gedrag én de ongezonde kant van de voedingsmiddelenindustrie aanpakken en aan banden leggen. Er is nog zo veel om voor te strijden.”

Ja, ik strijd ook mee tegen toenemende nierschade

Je kunt betalen via een automatische incasso of ideal

Lees waarom deze mensen ook strijden tegen toenemende nierschade.