Annemiek Dorgelo - medewerker Nierstichting

Dat nierschade voor veel mensen een ‘blinde vlek’ is, blijkt wel uit het verhaal van Annemiek Dorgelo. Zij heeft een achtergrond als gezondheidswetenschapper en werkte als diëtist. Maar zelfs zij schrok van de enorme aantallen mensen in Nederland die nierschade hebben: 1,7 miljoen!''

Als we er niet heel snel voor zorgen dat dit probleem zichtbaar wordt, dan wordt nierschade doodsoorzaak nummer 5 wereldwijd. En dat betekent “heel veel ellende voor heel veel mensen”, zegt Annemiek.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: nierschade is onomkeerbaar. En ook in een vroeg stadium kun je al complicaties krijgen, zoals hart- en vaatziekten. “Dat gun je toch niemand”, aldus Annemiek. “En als je dan uiteindelijk nierfalen ontwikkelt, ben je helemaal ver van huis. Dan moet je dialyseren en heb je misschien zelfs een donornier nodig. Dat is vreselijk voor degene om wie het gaat en de naasten. Maar het legt daarbij ook een enorme druk op de zorg en op onze maatschappij. Als je het voorkomt of er vroeg bij bent, kun je veel van dit leed voorkomen.”

Wie ben je? Annemiek Dorgelo (42) uit Driebergen-Rijsenburg.
Wat doe je? Ik ben programmamanager Preventie bij de Nierstichting.
Waar strijd je voor? Ik strijd voor meer aandacht voor toenemende nierschade.

“Als je leed kunt voorkomen, waarom zou je dat dan níét doen?!”

Preventie voorkomt heel veel onnodig leed
Sinds 2016 werkt Annemiek bij de Nierstichting als programmamanager Preventie. Hier strijdt ze voor meer zichtbaarheid van het probleem, voor preventie van nierschade en voor de vroege opsporing en adequate behandeling ervan. Zodat mensen de gevolgen beperkt kunnen houden. Annemiek: “Stel je voor dat een groot deel van dit leed voorkomen kan worden? Door vroeger op te sporen, door adequaat te behandelen, door een gezondere voedingsomgeving die zorgt dat je minder zout eet… Waarom zou je dat dan níét doen?”

Ja, ik strijd ook mee tegen toenemende nierschade

Je kunt betalen via een automatische incasso of ideal

Lees waarom deze mensen ook strijden tegen tegen toenemende nierschade.