Als je onderzoek vertraging oploopt door de coronapandemie

Door de druk op de zorg en maatregelen als gevolg van het coronavirus, is het belangrijk alert te blijven op een goede voortgang van lopende onderzoeken. Ondervind je hierbij problemen? Aarzel dan niet en neem contact met ons op.

Om verschillende redenen zorgt de verspreiding van COVID-19 bij veel onderzoeksprojecten voor vertraging. Gelukkig heeft het merendeel van de lopende projecten de eerste golf redelijk goed doorstaan. Wat grotendeels te danken is aan de creativiteit, veerkracht en inzet van alle onderzoekers. De huidige golf vraagt bij een aantal projecten opnieuw om aanpassingen. Het is mogelijk dat je hierbij vastloopt. Wij denken dan graag met je mee.

Vertraging en steunregelingen
De opgelopen vertraging van projecten in het afgelopen voorjaar schommelt tussen de 3 tot 6 maanden. Dit geldt voor zowel klinische studies als voor laboratoriumonderzoek. We verwachten dat dit grotendeels op te vangen is met steunregelingen binnen de organisaties. Daarnaast pleit de Nierstichting met alle andere gezondheidsfondsen in de SGF voor een nationale steunregeling. Dit doen we samen met de NFU.

Passende oplossingen
Ben je onderzoeker die door de Nierstichting gefinancierd onderzoek doet en verwacht je vertraging op te lopen, dan kun je contact met ons opnemen. Afhankelijk van jouw onderzoek en de fase waarin het zich bevindt, kun je denken aan het uitstellen van de startdatum, het aanpassen van het tempo van het onderzoek of het onderzoek voor een korte periode te bevriezen. Een budgetneutrale verlenging is ook mogelijk. Blijf ook in gesprek met je eigen leidinggevenden en het bestuur van je organisatie.

Houd ons op de hoogte
Blijf ons vooral op de hoogte houden van de status van je onderzoek. Verandert er iets in de situatie, door getroffen maatregelen bijvoorbeeld? Laat ons dit dan spoedig weten. Dit kan door contact op te nemen met de bij jou bekende contactpersoon. Of door te mailen naar research@nierstichting.nl.