Ruurdtje de Vries prijs in het leven geroepen op Nationale Vrijwilligersdag

Vandaag is het Nationale Vrijwilligersdag. In dat kader introduceert de Nierstichting een nieuwe prijs: de Ruurdtje de Vries-prijs. Ruurdtje zet zich samen met haar handwerkdames al decennia lang in voor de Nierstichting. Het spreekt voor zich dat Ruurdtje de Vries ook als eerste de prijs in ontvangst mag nemen. De prijs wordt vanaf volgend jaar ieder jaar uitgereikt aan de actievrijwilliger van het jaar voor de Nierstichting.

Ruurdtje is een actieve 90-plusser die al meer dan veertig jaar de drijvende kracht is achter haar handwerkroep in Gorredijk. Met zo’n 42 vrouwen maakt ze truien, mutsen, sokken en andere handwerken. De hele opbrengst gaat naar de Nierstichting. Met de verkoop hebben ze inmiddels meer dan 220.000 euro opgehaald.

Ruurdtje de Vries-prijs
Wouter Langeveld (manager Marketing & Communicatie Nierstichting): “Er zijn duizenden mensen die zich belangeloos voor de Nierstichting inzetten. Wij zijn daar uiteraard heel dankbaar voor. Het was daarom moeilijk kiezen, want elke inzet telt. Maar zo iemand als Ruurdtje is heel bijzonder, haar ondernemingsgeest en drive op haar leeftijd: zij is een inspiratie voor velen.”

Ruurdtje: “Ik ben verrast en blij. Ik ben dit initiatief jaren en jaren geleden begonnen, omdat een familielid een nierziekte had. Het is fantastisch dat zoveel vrouwen zich sindsdien bij mij hebben aangesloten en we nu al meer dan 40 jaar samen breien voor de Nierstichting. Iedereen kan nu ook onze producten in de nieuwe webshop bestellen.”

December, geefmaand
Het doel van de dames uit Gorredijk is om elk jaar 10.000 euro te doneren aan de Nierstichting. Door corona gaat dat nu niet via hun gebruikelijke verkooppunten in ziekenhuizen en braderieën. Speciaal voor deze decembermaand is een webshop geopend met producten van Ruurdtje en de andere dames. De gehele opbrengst gaat naar de Nierstichting.

Dag van de Vrijwilliger
Vandaag is de dag van de vrijwilliger. Op deze dag worden vrijwilligers in het zonnetje gezet. De dag is ingesteld om aandacht te vragen voor al die vrijwilligers, mantelzorgers en andere actieve burgers die zich onbetaald inzetten voor andere mensen of goede doelen.

Jaarlijks zijn er vele duizenden mensen die zich inzetten voor de Nierstichting. 40.000 mensen zetten zich in tijdens de jaarlijkse collecteweek en gedurende het jaar zijn er vele mensen die met een eigen actie in beweging komen voor de Nierstichting. Of zich aansluiten bij een event. Dit jaar zijn er al 900 mensen in actie gekomen en hebben hierbij al meer dan 250.000 euro mee opgehaald.

Download persbericht