Hein Otterspeer

“Als sporter weet ik natuurlijk als geen ander hoe belangrijk je gezondheid is. Maar ik weet ook dat het niet vanzelfsprekend is. Ik wil mensen bewust maken van het feit dat je je gezondheid moet koesteren.” Daarom zet professioneel schaatser Hein Otterspeer zich in als ambassadeur voor de Nierstichting. Zijn betrokkenheid bij de Nierstichting komt voort uit zijn persoonlijke ervaring; zijn vader is nierpatiënt.

Gezondheid koesteren
“Mijn vader (61) heeft drie keer een niertransplantatie ondergaan, maar geen van deze was succesvol. Dat sloeg keer op keer in als een bom. “Als gezin zagen we van dichtbij hoe de ziekte het leven van mijn vader op zijn kop zette. Hierdoor besefte ik hoe belangrijk gezondheid is en hoe snel deze kan veranderen.”
Impact op het gezin
De nierziekte van zijn vader heeft een grote invloed gehad op het gezin. “De hoop op een donornier was altijd groot, want dan hoefde mijn vader niet meer te dialyseren. Helaas brachten de mislukkingen ook veel teleurstelling en spanning met zich mee. “Eén telefoontje kon het leven van de ene op de andere dag weer omkeren. In zowel positieve als negatieve zin. Maar ondanks de tegenslagen blijft hij altijd zo sterk en optimistisch. Dat doorzettingsvermogen bewonder ik nog elke dag”, vertelt Hein trots.

Leven met nachtdialyse
Heins vader doet nu vijf nachten in de week nachtdialyse. “De nachtdialyse is zwaar, maar mijn vader leert ermee omgaan. Het went eigenlijk nooit, maar hij probeert het beste uit zijn dagen te halen. Ik hoop zoveel mogelijk bewustwording te creëren rondom de impact van een nierziekte. Uiteindelijk hoop ik dat de Nierstichting zoveel mogelijk donaties ophaalt, zodat er nieuw onderzoek gedaan kan worden. Innovaties kunnen bijdragen aan een beter en gezond leven voor nierpatiënten. Dat gun ik ze enorm.”

Prestaties
Hein Otterspeer is professioneel langebaanschaatser bij Schaatsteam Reggeborgh. Hij beheerst met name de sprintafstanden 500 en 1.000 meter erg goed. Hij is al vier keer tot Nederlands sprintkampioen gekroond.