Focus op opsporing en bewustwording tijdens de Week van de Nieren

Ongeveer 1 op de 10 mensen in Nederland heeft chronische nierschade, zo’n 1,8 miljoen. En dit aantal neemt toe. Nierschade is verraderlijk, want vaak merk je het pas als het te laat is. Het is onomkeerbaar en kan zelfs leiden tot vervroegd overlijden. Als we nu niets doen, is nierschade straks wereldwijd doodsoorzaak nummer 5. Tijdens de Week van de Nieren (15 t/m 21 september) vraagt de Nierstichting aandacht voor dit onderbelichte probleem.

Slechts 1,2 miljoen Nederlanders met chronische nierschade zijn terug te vinden in de zorggegevens, op basis van urine en bloedonderzoek. Een groot deel is niet in beeld, blijkt uit nieuwe onderzoekscijfers die begin september zijn gepubliceerd.*

“Zelfs lichte nierschade zorgt voor vervroegd overlijden”, benadrukt Ron Gansevoort, hoogleraar Interne Geneeskunde bij het UMC Groningen, die zich inzet voor preventie en vroege opsporing van nierschade. Door focus op vroegtijdige opsporing, betere behandeling en bewustwording van risicofactoren zoals diabetes en hoge bloeddruk, strijdt de Nierstichting voor het voorkomen, behandelen en genezen van nierschade.

Nierpatiënt Peter van der Klooster bleek zonder het te weten een extreem hoge bloeddruk te hebben wat heeft geleid tot ernstige nierschade. Hij deelt zijn ervaring: “Mijn leefstijl heb ik aangepast om erger te voorkomen. Vroeger ging ik altijd maar door. Als je ziek bent besef je: alles kost energie.”

Michelle Huiman vertelt: “Ik ben mijn moeder eeuwig dankbaar voor haar nier, want ik heb mijn leven terug, maar elke dag is een uitdaging voor een nierpatiënt.” In het kader van de Week van de Nieren lanceerde zij in samenwerking met de Nierstichting afgelopen donderdag de eerste podcast Even tot Nier. Hierin praat ze met presentator en zanger Jamai Loman over zijn niertransplantatie en met hoogleraar Interne Geneeskunde Ron Gansevoort over het voorkomen van nierziekten.

Over de Week van de Nieren
Met de Week van de Nieren benadrukt de Nierstichting het belang van gezonde nieren en de impact van nierschade. En 40.000 vrijwilligers zetten zich tijdens deze week in om in heel Nederland donaties op te halen.

Samen met artsen, onderzoekers en patiënten ontwikkelt de Nierstichting boeiende podcasts, informatieve webinars, ervaringsverhalen en de nieuwste onderzoeksresultaten. Zo deelde internist en nefroloog Martin de Borst bij het UMC Groningen zijn inzichten over chronische nierschade en nieuwe opsporingsmethoden in het webinar Is nierschade eerder vast te stellen? Ook wordt komende week op een wel heel bijzondere manier duidelijk wat vuilniswagens en nieren met elkaar gemeen hebben.

Meer over de Week van de Nieren is te vinden op www.nierstichting.nl/weekvandenieren.

*Bron: Het PREVEND onderzoek (2024) is een samenwerking tussen UMC Groningen, Nivel, Nefrovisie, Radboud UMC en Amsterdam UMC en gefinancierd door de Nierstichting.