Een gok die we niet willen wagen...

Niels Meijer van de Johan Cruyff Foundation roept het kabinet op om bij een verhoging van de kansspelbelasting onderscheid te maken tussen de risicoarme loterijen en risicovolle (online) kansspelen. Dat doet hij namens 40 maatschappelijke organisaties, waaronder de Nierstichting.

De Tweede Kamer verzocht het kabinet in 2023 overigens precies hetzelfde: zorg voor een ander percentage voor loterijen dan voor risicovolle gokspelen. De door de nieuwe regering voorgestelde belastingverhoging op kansspelen heeft namelijk grote gevolgen voor de schenkingen van loterijen aan goede doelen. Andere recentelijk aangekondigde maatregelen, zoals de beperking van de giftenaftrek op cultuur en sport en de btw-verhoging, verergeren de situatie.

Maatschappelijke organisaties, goede doelen... Ze zijn onmisbaar voor een betere en gezondere samenleving. Met een algehele verhoging van de kansspelbelasting komt het waardevolle werk van goede doelen onder druk te staan. En dat is een gok die we niet zouden moeten willen wagen.

Download het opinieartikel van Niels Meyer, Johan Cruyff Foundation