Nierstichting feliciteert Ron Gansevoort met de Wiek van Gilstprijs!

Ron Gansevoort (hoogleraar Interne Geneeskunde, afdeling Nefrologie UMCG), heeft recent de Wiek van Gilst Collaboration award ontvangen voor zijn inzet voor vroege opsporing van nierziekten. Dit gebeurde tijdens de ‘8th DCVA-NLHI Translational Cardiovascular Research Meeting.’. De ‘Wiek van Gilst Collaboration’ prijs wordt uitgereikt aan personen of projecten die via een bijzondere samenwerking op het gebied van hart-, vaat- en nierziekten bijdragen aan de gezamenlijke ambitie van de DCVA.

De Nierstichting - sinds dit jaar partner van DCVA - heeft Ron Gansevoort genomineerd als blijk van waardering voor zijn jarenlange inspanning om bevolkingsonderzoek van de grond te krijgen. Dit doet hij onder meer door diverse grote projecten en onderzoeken te begeleiden, zoals het PREVEND onderzoek, de THOMAS studie en het recent gestarte consortium Check@Home. Deze laatste studie onderzoekt door het meten van eiwit in de urine, hoeveel mensen rondlopen met niet-ontdekte nierschade, een hoge bloeddruk of suikerziekte.

“Fantastisch dat Ron Gansevoort deze prijs heeft ontvangen! Nierziekten en hart- en vaatziekten zijn nauw met elkaar verbonden en Ron Gansevoort maakt zich al jaren hard om deze aandoeningen vroeger op te sporen om zo verdere nierschade te voorkomen", aldus Annemiek Dorgelo, programmamanager Preventie bij de Nierstichting.

Aan de prijs is een plaquette en een bedrag van €10.000 verbonden. Dit geld dient besteed te worden aan stimulering van een bestaande of op te richten samenwerking. De bedoeling is dat het UMCG samen met de Nierstichting een conferentie organiseert om betrokkenheid te creëren voor een bevolkingsonderzoek naar eiwitverlies in de urine. Hiervoor zullen vertegenwoordigers van belangrijke stakeholders zoals Bevolkingsonderzoek Nederland, het RIVM, de Gezondheidsraad en zorgverzekeraars worden uitgenodigd.

Uitreiking Wiek van Gilst prijs