Lieke is eerste actievoerder van Kidnie

Lieke mag zich met trots de eerste actievoerder van Kidnie noemen. Slechts één dag na de officiële lancering, stond ze al paraat met haar eigen actie. "Voor Famke en Yfke." Dit jaar lanceerde de Nierstichting Kidnie, in samenwerking met alle kindernefrologische centra in Nederland. Een unieke krachtenbundeling, die ervoor moet zorgen dat alle kinderen met een nierziekte een kans op genezing krijgen.

In de eerste week van mei zullen Lieke en haar man Twan de Mont Ventoux beklimmen, op hun tweewieler. De sponsorteller is inmiddels de €3.000 al voorbij.
Lieke is moeder van vier kinderen - Fedde, Siem, Famke en Yfke. Bij 30 weken zwangerschap van Famke, haar derde kindje, ontving ze het schokkende nieuws dat het hartje niet meer klopte. Famke was overleden. "We wisten niet wat ons overkwam."
Toen Lieke anderhalf jaar later zwanger werd van Yfke, dreigde het opnieuw mis te gaan. Uiteindelijk werd in het Wilhelmina Kinderziekenhuis uitsluitsel gegeven: dit moest een stofwisselingsziekte zijn.  Uit genetisch materiaal van Twan, Lieke, Famke en Yfke bleek het te gaan om het syndroom van Bartter: een zeldzame nierafwijking waarbij kindjes enorm veel plassen en alle elektrolyten verliezen – dat zijn belangrijke zouten in het lichaam. Yfke werd ‘gelukkig’ bij 30 weken zwangerschap geboren, maar moest drie maanden in het ziekenhuis blijven. "We hebben een uitgebreid plan gemaakt samen met de kindernierarts: hoeveel plast ze per dag en hoeveel elektrolyten moeten we haar bijgeven? Toen alles geregeld was, mochten we met Yfke en een sonde naar huis."

Bergen beklimmen voor Kidnie
Nu, vier jaar later, gaat het verrassend goed met Yfke. Maar ondanks de positieve signalen, blijft Yfke's toekomst onzeker. Op dit moment zorgt de medicatie vooral voor symptoombestrijding, omdat genezing nog niet mogelijk is. “Dat maakt het verdere onderzoek van Kidnie en de aandacht voor jonge nierpatiënten extra belangrijk", aldus Lieke.
Binnenkort fietsen Lieke en Twan de Mont Ventoux op voor Kidnie, een uitdaging die ze al ruime tijd in gedachten hadden. “Famke heeft de kans niet gekregen, maar als ik zie hoe dapper Yfke is en hoe ze zich telkens weer door de tegenslagen heenslaat, vind ik het hoog tijd om zelf een keer zo’n strijd aan te gaan. Daarom kiezen we voor een pittige uitdaging waarbij we, door weer en wind, bergen moeten beklimmen om bij de finish te komen. Een gevecht dat zij eigenlijk elke dag moet afleggen.”

Lieke in actie voor Kidnie