Reactie op geslaagde transplantatie varkensnier bij Amerikaan

Amerikaanse artsen zijn er voor het eerst in geslaagd een varkensnier te transplanteren naar een mens.

Het genetisch gemodificeerde orgaan ging naar een 62-jarige patiënt, die het volgens de artsen opvallend goed maakt. Het nieuws is een belangrijke stap in onderzoek naar xenotransplantatie.

Niet in Nederland
Bij xenotransplantatie worden organen van diersoorten gebruikt om mensen te genezen. Dit is in Nederland niet toegestaan volgens de Wet op de bijzondere medische verrichtingen. Directeur Tom Oostrom: ‘Het is een belangrijke ontwikkeling die we met veel interesse volgen. Maar er kleven ook ethische aspecten aan, bijvoorbeeld of wij het acceptabel vinden dat wij dieren gebruiken voor orgaantransplantatie. Dit specifieke onderzoek bevindt zich nog in de kinderschoenen; het kan nog vele jaren duren voordat dit een serieuze oplossing is. Het is dus niet de oplossing voor de huidige wachtlijst.’

Wachtlijst nierdonor
Alle innovaties die de wachtlijst kunnen verkorten zijn de moeite waard om te verkennen, want er wachten op dit moment meer dan 1400 mensen op een donororgaan waarvan ruim 1000 mensen op een nier. En ieder jaar overlijden er nog mensen op de wachtlijst. In 2023 vonden ruim 1000 niertransplantaties plaats, waarvan de helft met een nier van een levende donor. Hoewel de wachtlijst stijgt, is de gemiddelde wachttijd voor nierpatiënten in 2023 iets gedaald naar 2 jaar en 3 maanden. De wachtlijst stijgt omdat nierpatiënten eerder op de wachtlijst worden gezet. Dit laat zien dat de nieuwe Donorwet, waarmee op dit moment meer dan 8 miljoen mensen beschikbaar zijn als donor, in tegenstelling tot 3,8 miljoen voor de invoering van de donorwet, werkt.