Elles van der Schaaf wint Ruurdtje de Vries prijs 2023

Vandaag is het Nationale Vrijwilligersdag. Ieder jaar reikt de Nierstichting op deze dag de Ruurdtje de Vries prijs uit aan de actievrijwilliger van het jaar. Dit jaar mocht Elles van der Schaaf de prijs in ontvangst nemen. Zij is al 24 jaar actief voor Wisselwerking, hét tijdschrift voor en door nierpatiënten, donoren en hun naasten.

Elles van der Schaaf werd thuis feestelijk verrast met de Ruurdtje de Vries prijs-award en een mooie bos bloemen. Maar liefst 24 jaar is Elles al actief voor Wisselwerking. Eerst als redacteur. In die hoedanigheid interviewde ze patiënten, artsen, wetenschappers en anderen voor het blad en schreef zij allerhande artikelen. De laatste jaren als corrector: in die functie zorgt zij voor foutloze en goed leesbare teksten. Tussen de bedrijven door schonk zij vorig jaar, op haar 80ste, een nier aan haar volwassen dochter. Prima moment om af te zwaaien als vrijwilliger, dacht Elles. Dus nam zij afscheid van Wisselwerking. Maar zij kon haar vrijwilligerswerk niet missen en meldde al na een maand dat zij tóch weer door wilde gaan met haar werk als corrector voor het blad.

Elles zet zich dus al jarenlang bevlogen in voor de Nierpatiënten Vereniging Nederland (NVN), de patiëntenorganisatie die Wisselwerking uitgeeft. Eerst deed ze dat samen met haar man Theo die een nierziekte had: ook hij deed vrijwilligerswerk voor de NVN en was actief als bestuurslid. Nadat Theo overleed, zette Elles stoer in haar eentje door. Elles, gefeliciteerd met je welverdiende eretitel!

Tom Oostrom, directeur Nierstichting: ''Wij zijn ontzettend dankbaar dat duizenden mensen zich belangeloos inzetten voor de Nierstichting. Het was daarom moeilijk kiezen, want elke inzet is belangrijk. De jarenlange inzet van Elles als vrijwilliger voor de NVN, op haar 80ste een nier doneren en weer doorgaan als vrijwilliger. Het is bewonderenswaardig! Daarmee is de Ruurdtje de Vries prijs haar zeer gegund, en is zij een voorbeeld voor vele anderen!''
Elles: ''Het tijdschrift Wisselwerking draagt al vele jaren bij aan betrouwbare voorlichting en duidelijke informatie over nierschade, voor jong én oud. Het geeft voldoening daar onderdeel van te zijn.''

Dag van de Vrijwilliger
Vandaag is de dag van de vrijwilliger. Op deze dag worden vrijwilligers in het zonnetje gezet. De dag is ingesteld om aandacht te vragen voor al die vrijwilligers, mantelzorgers en andere actieve burgers die zich onbetaald inzetten voor andere mensen of goede doelen.
Jaarlijks zijn er vele duizenden mensen die zich inzetten voor de Nierstichting en de Nierpatiënten Vereniging Nederland. Tijdens de jaarlijkse collecteweek zetten 40.000 mensen zich in om langs de deuren te gaan en daarnaast zijn er vele mensen die met een eigen actie bijdragen aan de Nierstichting of zich aansluiten bij een event.

Elles van der Schaaf