Zorgverleners en patiënten zeggen: bredere beschikbaarheid NSAID-pijnstillers is risicovol

Een brede beschikbaarheid van NSAID-pijnstillers kan zorgen voor meer gezondheidsrisico’s. Die boodschap geven veertien organisaties van apothekers, artsen, consumenten en patiënten aan minister Kuipers (VWS).

De Tweede Kamer overlegt eind 2022 over een wetswijziging waardoor deze geneesmiddelen op meer plekken te koop zijn. Bijvoorbeeld in supermarkten, tankstations en bouwmarkten. In een gezamenlijke brief wijzen de organisaties op vervelende bijwerkingen van NSAID-pijnstillers en wisselwerking met andere geneesmiddelen.

Wat zijn NSAID-pijnstillers?
NSAID-pijnstilers zijn zware pijnstillers zoals ibuprofen, naproxen en diclofenac. Ze kunnen ernstige maagklachten geven, zoals maagzweren of maagdarmbloedingen. Ook als de medicijnen maar kort worden gebruikt.

Bijwerkingen van NSAID's
NSAID-pijnstillers geven een verhoogde kans op trombose, hart- en vaatziekten, verhoogde bloeddruk en nierfalen. Ze hebben ook wisselwerking met veelgebruikte geneesmiddelen, bijvoorbeeld antistollingsmiddelen, bloeddrukverlagers en antidepressiva. Een combinatie van deze medicijnen met NSAID-pijnstillers kunnen bijwerkingen versterken, extra bijwerkingen geven, of juist de werking van geneesmiddelen (negatief) beïnvloeden. De pijnstillers zorgen soms ook voor onnodige ziekenhuisopnames.
Op nieren.nl staat meer uitleg over pijnstillers als oorzaak van nierschade.

Zorgen om brede beschikbaarheid NSAID-pijnstillers
CDA-Kamerlid Joba van den Berg heeft een voorstel klaarliggen om deze zogeheten ‘drogist op afstand’ uit de wetswijziging te verwijderen. Zij vindt het onverantwoord als de verkoop van deze zware pijnstillers in supermarkten wordt toegestaan. Joba van den Berg  maakt zich zorgen over het gebruik onder grote groepen kwetsbare Nederlanders, waaronder laaggeletterden. Ze waarschuwt ook dat mensen hun kennis van zelfzorgmedicatie overschatten terwijl ze de risico’s onderschatten. De veertien organisaties roepen de Kamer op om haar voorstel te steunen. Zo wordt de bredere beschikbaarheid van NSAID-pijnstillers gestopt.

Gezamenlijke brief
Eind december debatteert de Tweede Kamer over het wetsvoorstel van minister Kuipers (VWS). De organisaties die de gezamenlijke brief hebben ondertekend zijn: de Consumentenbond, Federatie van Nederlandse Trombosediensten, Harteraad, apothekersorganisatie KNMP, verloskundigenorganisatie KNOV, huisartsenorganisaties LHV en NHG, Maag Lever Darm Stichting, ziekenhuisapothekersorganisatie NVZA, Nederlandse Internisten Vereniging, maagdarmleverartsenorganisatie NVMDL, Nierpatiënten Vereniging Nederland, Nierstichting en Trombosestichting.
Lees hier de brief die de Nierstichting mede-ondertekende (pdf)