Uitreiking Graan Cru Primeur 2022 aan Nierstichting

Vandaag is de eerste maling van de nieuwe oogst, de Graan Cru Primeur, van restaurant de Heikamp in Ruurlo namens de Rabobank overhandigd aan de Nierstichting. De cheque ter waarde van € 5.000, werd namens de Nierstichting in ontvangst genomen door Jonnie en Thérèse Boer van restaurant De Librije in Zwolle.

De Heikamp in Ruurlo is het enige restaurant in Nederland dat zelf tarwe teelt. Op de eigen boerderij wordt 4 hectare baktarwe verbouwd. Het is een jaarlijkse traditie om de eerste maling van de nieuwe oogst, de Graan Cru Primeur, ceremonieel te overhandigen aan een bekende Nederlander met een donatie aan het goede doel. Op deze manier wil Bert van Zijtveld van De Heikamp meer waardering en bewustwording creëren voor de korte keten: het rechtstreeks bij de boeren of producenten kopen.

Rabobank vindt het van belang om de korte ketens te versterken. Daarom bood De Heikamp samen met de Rabobank, de 1e Gouden zak Graan Cru Primeur 2022 aan de Nierstichting.

“Na jaren experimenteren op geleende grond, was het dit jaar extra spannend om te telen op eigen grond. Als onze broodnuchtere Achterhoekse bakker je geëmotioneerd belt “We hebben goud in handen!”, weet je dat het goed is!” aldus Van Zijtveld. Naast eigenaar van De Heikamp is hij nu dus ook Graanboer. Tarwe die met zorg, maar vooral met passie, wordt geteeld en op ambachtelijke wijze wordt gemalen door meestermolenaar Tonnie Moes van korenmolen De Leeuw.

Over De Heikamp
Door de jaren heen heeft De Heikamp een reputatie op het gebied van smaak en kwaliteit opgebouwd. Tijdens verschillende vakwedstrijden, waaronder het Nederlands Kampioenschap Pannenkoeken Bakken, viel het bedrijf meermaals in de prijzen.