94-Jarige Ruurdtje de Vries echte ondernemer voor de Nierstichting

Al meer dan 40 jaar zorgt Ruurdtje de Vries met haar handwerkclub uit Gorredijk voor een hele mooie bijdrage aan de Nierstichting. Corona zorgde voor een extra uitdaging, maar die gaat Ruurdtje graag aan. Als een echte ondernemer ging ze haar grote netwerk van verenigingen en bedrijven af. Ideeën genoeg, en zo gebeurde het dat de handwerkclub van Ruurdtje de Vries een cheque van maar liefst 7.000 euro kon overhandigen aan de Nierstichting.

Ruurdtje de Vries is een regionale bekendheid in het gebied rond Gorredijk. Vanuit haar kleine huisje aan ’t Weike regelt ze haar filantropische activiteiten. Al meer dan 40 jaar runt ze een groep van zo’n 40 dames, die met elkaar de mooiste brei- en haak-artikelen produceren en verkopen op braderieën en markten. In al die jaren heeft de club onder haar bezielende leiding meer dan 230.000 euro bijeen gebracht voor de Nierstichting. Het is voor haar een erezaak om jaarlijks een mooi bedrag te kunnen binnenhalen. Daar zet zij alles voor opzij, en met stevige hand stuurt zij haar dames aan. En dat allemaal zonder computer of mobiele telefoon.

‘Nee’ is geen antwoord
In haar zoektocht naar afnemers werd geen bedrijf of vereniging overgeslagen. En met een ‘nee’ werd niet zomaar genoegen genomen. Ruurdtje had verschillende producten in de aanbieding. Zo waren de sleutelhangers erg in trek (met een klein gebreid sokje). Maar ook de gastendoekjes met geborduurd logo van een bedrijf vonden gretig aftrek. Met haar energieke en creatieve inzet en het harde werken van de handwerkdames stond er uiteindelijk 7.000 euro op de cheque. Zo bleek maar weer dat leeftijd niets zegt over ondernemerstalent en doorzettingsvermogen.

Nierstichting
De Nierstichting is ongelooflijk trots op deze oudste en succesvolle actievoerder. Jasper de Boom, Manager Marketing en Communicatie bij de Nierstichting: ‘We hebben veel actievoerders, die vaak geweldige projecten opstarten met mooie opbrengsten. Daar zijn we altijd erg dankbaar voor. Maar zo iemand als Ruurdtje, met haar drive, passie en doorzettingsvermogen, is echt uniek. Op die leeftijd nog beschikken over zo’n ondernemerszin en vastberadenheid, dat is heel bijzonder. Met al het geld dat Ruurdtje en haar dames hebben opgehaald in de afgelopen decennia hebben we al heel veel mooie dingen kunnen realiseren voor een beter leven van nierpatiënten.’

Ruurdtje en groep 2022