300 miljoen euro voor nieuw internationaal stamcelconsortium

Het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC), het DanStem Instituut van de Universiteit van Kopenhagen en het Murdoch Children’s Research Institute in Melbourne ontvangen samen 300 miljoen euro van de Novo Nordisk Foundation. Het doel van dit nieuwe internationale consortium is om op stamcel gebaseerde therapieën van het laboratorium naar de patiënt te brengen.

Om dit te versnellen investeert de Novo Nordisk Foundation ongeveer 100 miljoen euro in elk instituut waaruit het nieuwe reNEW consortium bestaat. De financiering is voor een periode van 10 jaar. Dit consortium betekent een enorme impuls voor het onderzoek naar stamcellen en de behandeling van nierziekten in het bijzonder. Bovendien bouwt het voort op de ambitie van de RegMedXB, een Vlaams-Nederlands consortium dat mede door de Nierstichting is opgericht.

Prof. Ton Rabelink, LUMC: “Deze donatie is een fantastische impuls voor dit relatief nieuwe veld binnen de geneeskunde. Ook bouwt het direct voort op de ambitie die mede mogelijk is gemaakt door de Nationale Wetenschapsagenda en waarin we samenwerken binnen landelijke consortia zoals Regmed XB.”

Nieren en regeneratieve geneeskunde
De enige behandelingen voor ernstig nierfalen zijn op dit moment nierdialyse en niertransplantatie. Transplantatie is de beste optie, maar vanwege het tekort aan donornieren wachten momenteel ruim 800 mensen op een nier. Regeneratieve geneeskunde biedt kansen om die wachtlijsten te verminderen. De Nierstichting was in 2017 een van de oprichters van RegMedXB, dat staat voor Regenerative Medicine Crossing Borders. Het is een samenwerking van onderzoeksinstellingen, overheden, provincies, gezondheidsfondsen en bedrijfsleven in Nederland en Vlaanderen om te komen tot therapieën voor chronische ziekten, op basis van stamcellen, mini-organen, weefsels en slimme (bio)materialen. Een van de doelen van de RegMedXB is het ontwikkelen van mini-nieren om de functie van de nier te kunnen ondersteunen en op termijn zelfs te vervangen. Het LUMC is een van de partners van dit initiatief en zal met dit nieuwe consortium een nieuwe impuls geven aan de samenwerking op het gebied van nieren en stamcellen.