Ruim 8 miljoen mensen stellen organen beschikbaar na overlijden

Sinds de invoering van de nieuwe Donorwet in 2020 is het aantal volwassen mensen dat toestemming heeft gegeven voor orgaandonatie fors gestegen. Stonden een jaar geleden nog 3,8 miljoen mensen in het Donorregister geregistreerd als donor, na invoering van de Donorwet is dat aantal gegroeid naar 8,1 miljoen: 4,8 miljoen JA-geregistreerden en 3,3 miljoen Geen bezwaar geregistreerden. Dit blijkt uit cijfers van het CBS en het Donorregister.

Grotere kans op een donororgaan
Voor mensen op de wachtlijst voor een donororgaan is deze forse stijging van het aantal mogelijke orgaandonoren goed nieuws, want de kans dat zij op tijd een donororgaan krijgen wordt hierdoor groter.
Het aantal mensen dat expliciet géén toestemming voor orgaandonatie geeft, nam ook toe en wel naar 4,3 miljoen in 2021. Verder leggen bijna 1,5 miljoen mensen de uiteindelijke donorkeuze bij nabestaanden. Onder de vorige Donorwet registreerde het merendeel van de mensen geen donorkeuze. En lieten daarmee de donorkeuze feitelijk aan nabestaanden over die op een moeilijk moment daarover moesten beslissen.

Maak de keuze die bij je past
De Nierstichting en de NVN hebben zich jarenlang hardgemaakt voor een betere donorwetgeving. Wij vinden het onacceptabel dat jaarlijks zo’n 250 mensen overlijden omdat een donororgaan voor hen te laat komt. We willen dan ook iedereen bedanken die een eigen, bewuste keuze heeft gemaakt over wat er na zijn dood met zijn organen mag gebeuren. Ter gelegenheid van Europese Orgaandonatie Dag op 9 oktober start de Nierstichting met een aantal getransplanteerden de bedankactie #levendoorgeven.