Ontvangers van donororganen bedanken donoren met initiatief levendoorgeven

Morgen op 9 oktober tijdens Europese Orgaandonatie Dag, betuigen ontvangers van een donororgaan hun dank aan donoren en diens naasten of nabestaanden. Getransplanteerden in Nederland grijpen dit moment aan om stil te staan bij hun donoren, die bij leven of na overlijden één of meer organen doneerden. Ontvangers van een donororgaan hebben veelal de behoefte om hun donoren te bedanken. Daarom initieert een groep getransplanteerden vandaag samen met de Nierstichting en Nierpatiënten Vereniging Nederland (NVN) de landelijke bedankactie #levendoorgeven. Ook vragen zij hiermee aandacht voor het belang van erkenning en waardering van (anonieme) donoren en hun nabestaanden.

Dankbetuigingen bieden steun aan nabestaanden
Elk jaar worden duizenden levens gered dankzij overleden en levende orgaandonoren en hun familieleden, die een belangrijke rol vervullen in het donatieproces. Mariette Kraayvanger, programmamanager Donatie en Transplantatie bij de Nierstichting: “We weten uit onderzoek dat het ontvangen van een dankbetuiging, bijvoorbeeld in de vorm van een brief, voor nabestaanden veel steun kan bieden in het rouwproces en helpt bij betekenisgeving. Maar ook voor mensen die bij leven een nier hebben gedoneerd is erkenning en waardering erg belangrijk. Wij willen deze mensen laten weten dat die dankbaarheid er is en daarom zijn wij deze actie gestart.”

“Schrijf die brief. Voor hen én voor jezelf”
Minder bekend is dat het uiten van dankbaarheid ook van grote betekenis kan zijn voor de getransplanteerde zelf. De vrouw van Tim Hoogenbosch (63) ontving een donorhart. Samen met zijn vrouw schreef hij een brief aan de nabestaanden van haar donor. Tim helpt nu ook anderen zo'n brief te schrijven: “Sommigen weten niet waar ze moeten beginnen, anderen zijn bang de verkeerde woorden te kiezen, of hebben te lang gewacht. Stilstaan bij wat een transplantatie voor je betekent, en daar woorden aan geven, kan helpen emoties te verwerken”.
Marjon (45) had behoefte om een brief te schrijven aan de familie van de donor. “Ik ben mijn donor zo ontzettend dankbaar. Ik denk dat het heel belangrijk is voor nabestaanden om te weten dat je familielid of geliefde een ander geluk brengt. Mijn donor is een held. Zonder diegene had ik hier nu niet gezeten. Ik vond het wel heel lastig om de juiste woorden te vinden. Ik heb een tweede kans gekregen, maar de familie van de donor zit nog in een rouwproces.”

“Vergeet de maatschappelijke erkenning van donoren niet”
Dr. Emma Massey, psycholoog en universitair hoofddocent aan het Erasmus MC heeft door haar onderzoeken veel kennis over de behoeften die kunnen leven over erkennen en waarderen rondom het donatietraject. Massey steunt het initiatief en herkent de worsteling van getransplanteerden: “Het is heel begrijpelijk dat mensen het moeilijk vinden om bijvoorbeeld een brief te schrijven. Je hebt zoiets waardevols gekregen, hoe kun je ooit onder woorden brengen hoe dankbaar je bent?” Ze steunt dan ook het initiatief #levendoorgeven. “Deze manier van dankbaarheid uiten, maakt dat de maatschappelijke erkenning van donoren onder de aandacht wordt gebracht. Het is belangrijk om hier oog voor te houden.”

Getransplanteerden bedanken donoren: #levendoorgeven
Met het initiatief #levendoorgeven staan vijf getransplanteerden vandaag stil bij hun donoren en diens nabestaanden, door hun persoonlijke verhaal te delen en dank uit te spreken. Zij hopen hiermee zoveel mogelijk getransplanteerden te inspireren om ook hun dankbetuiging te delen via een persoonlijke boodschap en op social media (#levendoorgeven).