Jonge talentvolle chefs gaan de strijd aan met zout

Culinair koken zonder te veel zout, dat is de uitdaging die de vijf teams van de ' Minder zout, meer smaak challenge’ aangaan tijdens de finale op 21 september tijdens de horecavakbeurs Gastvrij Rotterdam. De challenge is een initiatief van de Jonge Garde (de vakgroep voor studenten van het Gastronomisch Gilde) in samenwerking met Euro-Toques Nederland, Dutch Cuisine en de Nierstichting.

De Minder zout, meer smaak- challenge is onderdeel van de campagne van de Nierstichting voor een zoutbewustere horeca. Naast deze challenge heeft de Nierstichting samen met partners de leermodule Minder zout, meer smaak voor verschillende Dutch Cuisine opleidingen ontwikkeld. Jaarlijks vindt ook de Nierstichting Restaurant Driedaagse plaats. Restaurants door het hele land bereiden een lunch en/of diner met aandacht voor pure en verse ingrediënten en minder zout.

Bijna alle Nederlanders eten te veel zout.  Ruim 2 miljoen mensen hebben chronische nierschade. Een groot deel van deze mensen weet dat niet. Zout heeft een belangrijk aandeel in het veroorzaken van nierschade. Dit terwijl bewust met minder zout koken juist meer smaak aan je gerechten geeft

Minder zout, meer smaak challenge
De finalisten gaan in teams koken voor een zorgvuldig samengestelde jury bestaande uit:

• Jeroen van den Heuvel -  Internationaal jurylid Cooking SKILLS en docent koken van ROC de Leijgraaf;
  • Menno Post - SVH Meesterkok en chef/patron van Restaurant Olivijn;
  • Jeroen Robberegt SVH Meesterkok en General Manager Famous Flavours;
  • Iris Kranenburg - hoofdredacteur van Entree Magazine

De door de jury gekozen finalisten die gaan strijden om de titel zijn:

• Thijs Stek & Julius Tromp van Sterklas NL;
  • Jesler Touwslager en Nabee Oving van ROC Friese Poort;
  • Stein Pilon & Jason Smit van CSA Twente;
  • Emma Klaver & Olivia Sohier van Sterklas NL;
  • Charley Van Norel & Joey Roozeboom van ROC Almelo.

Deze vijf teams gaan in de finale op de beursvloer van Gastvrij Rotterdam een 2-gangen menu koken met ingrediënten uit de blackbox. De uitdaging is dat het gehele menu maximaal twee gram zout mag bevatten per persoon, inclusief zout dat van nature al in producten aanwezig is.

Inspiratiesessie
Afgelopen 12 juli werden de deelnemers verwelkomd bij Koppert Cress, waar culinair ambassadeur Eric Miete een dosis groene inspiratie mee gaf over hoe je planten en kruiden kan inzetten als smaakmakers die zout kunnen vervangen.

Gerard Voskuilen, bestuurslid van het Gastronomisch Gilde en initiatiefnemer van de challenge, hoopt dat er in de opleidingen meer aandacht komt voor het gebruik van minder zout en meer gebruik van andere smaakmakers. “Bij de deelnemers van de wedstrijd is dit bewustzijn zeker aanwezig. De verwachting is dat het een spannende wedstrijd gaat worden met een hoog culinair niveau en dat deze wedstrijd andere koks ook inspireert om naar hun eigen zoutgebruik in de keuken te kijken.”

Deze wedstrijd draagt creatief bij aan een mooi podium voor de boodschap “Minder zout, meer smaak” bij chefs van de toekomst. De ambitie van de Nierstichting is om samen met partners, kennis, inzicht en vaardigheden over de (eigen) zoutinname in Nederland te vergroten en het aanbod aan minder zout eten in de horeca en in de supermarkt te laten toenemen. Door betrokkenheid van (en in te zetten op) horeca, horeca-opleidingen, de voedingsmiddelenindustrie, retail, politiek én consumenten creëren we een beweging die niet meer terug te draaien is: de gezonde keuze wordt de makkelijke keuze! Want minder zout, lekker gezond.