Donorwet - een jaar later

Een jaar geleden werd de donorwet (actieve donorregistratie) ingevoerd. Eind deze maand staan alle Nederlanders ouder dan 18 jaar geregistreerd in het Donorregister. Dan is de Donorwet volledig ingevoerd. Voor alle patiƫnten die op de wachtlijst staan voor een levensreddend orgaan is dit een mijlpaal. Volgens het ministerie van VWS heeft een jaar na de invoering van de wet 76 procent van de volwassen Nederlanders een bewuste keuze gemaakt en dat is veel meer dan verwacht.

Voorafgaand aan de invoering van de wet werd namelijk rekening gehouden met een percentage van 60 procent. Ook blijkt dat er meer ja-registraties zijn bijgekomen. Ruim 3 miljoen mensen hebben niets hebben ingevuld. Daardoor staan ze als 'geen bezwaar' in het register, en dat is volgens de nieuwe donorwet hetzelfde als toestemming geven. Samen leveren de geen bezwaar- en de ja-registraties ruim 4,6 miljoen meer mogelijke donoren op dan voor de wet werd ingevoerd.

Maak de keuze die bij je past
De Nierstichting en de NVN hebben zich jarenlang hardgemaakt voor een betere donorwetgeving. Het is voor ons onacceptabel dat jaarlijks een kleine 200 nierpatiënten overlijden omdat een donornier voor hen te laat komt. We willen dan ook iedereen bedanken die een eigen bewuste keuze heeft gemaakt over wat er na zijn dood met zijn organen mag gebeuren.

Marie-Ceciel ontving begin dit jaar een nieuwe nier, na bijna tweeënhalf jaar dialyseren. ‘Ik ben nu ongeveer een half jaar verder, maar het voelt nog steeds heel overweldigend. Ik heb een nieuwe nier!’ Tegelijk realiseert ze zich dat de nier van een overleden donor kwam, en hoe verdrietig diens naasten zullen zijn. 'Iedere ochtend als ik wakker word, leg ik een hand op de nieuwe nier in mijn buik. Dan sta ik even stil bij de man of vrouw die mij deze nier gaf. Een stukje van iemand anders, houdt mij nu in leven.'

Ook Marjon is getransplanteerd met de organen van een overleden donor. Ze heeft cystenieren, een erfelijke aandoening waarbij zich niet alleen cystes in de nieren vormen, maar ook op de lever. Haar lever was daardoor zo groot geworden dat er überhaupt geen ruimte was voor een nier. Ze moest daarom getransplanteerd worden met een lever én een nier. ‘Ik weet niks van de donor, niet eens of het een man of een vrouw is. Maar ik voel zoveel dankbaarheid. En ik voel me verantwoordelijk om goed voor mijn nieuwe organen te zorgen. Ik ben nu mijn lijf opnieuw aan het ontdekken en vind steeds nieuwe dingen die ik weer kan. Allemaal dankzij iemand die bereid was zijn of haar organen te doneren.’