Proef het eten van morgen. Minder zout, meer smaak

Nierstichting wil een toekomst waarin iedereen zoutbewust kán en wil eten. Thuis én uit. Er is een overvloed aan ongezonde te zoute voeding. Dit maakt minder zout eten lastig, met grote consequenties voor de (nier)gezondheid. Deze ambitie is een opgave van formaat die we samen op moeten pakken. Met gezondheidsfondsen, de industrie en de overheid. Daarom organiseerde de Nierstichting gisteren de derde editie van het Zoutbewust Diner voor verschillende stakeholders. Ditmaal natuurlijk een thuiseditie, met als thema: ‘Proef het eten van morgen. Minder zout, meer smaak’.

De deelnemers ontvingen een zoutbewuste dinerbox bereid door vijf chef-koks en Nierstichting ambassadeurs van de Restaurant Driedaagse. Om deelnemers te inspireren en laten proeven hoe lekker en puur van smaak minder zout eten is. Vanuit Perscentrum Nieuwspoort werd een interactieve uitzending over het belang van een gezondere, minder zoute, voedingsomgeving gemaakt.

Een snufje zout minder
Om nu en in de toekomst gezonder en minder zout te kúnnen eten, willen consumenten dat onze voeding duurzaam is maar dat het ook makkelijk is om minder zout te eten. Maar de schappen in de supermarkt staan vol ongezond voeding, waardoor mensen ongemerkt te veel zout, suiker en ongezond vet binnenkrijgen. Recent RIVM-onderzoek laat zien dat zij de afgelopen jaren bijvoorbeeld maar een snufje zout minder verwerkten in voedingsmiddelen. Onvoldoende om als Nederlander aan de norm van maximaal 6 gram zout per dag te kunnen voldoen.
De deelnemende woordvoerders uit de Tweede Kamer Thom van Campen (VVD) en Anne Kuik (CDA) onderschreven het belang van een gezonder voedselaanbod: Anne Kuik stelt zich de vraag als het niet lukt met de producenten of het dan wel lukt met wetgeving. En vertelt dat ze zeker meer ambitie heeft dan de ‘winst’ die nu is behaald.

Volgens staatssecretaris Paul Blokhuis streeft de overheid ambitieuzere afspraken na voor gezonder eten. Chef-kok Ferry van Houten, ambassadeur van de Nierstichting overhandigde eerder als voorproefje een zoutbewuste dinerbox aan de staatssecretaris en ging met hem het gesprek aan over het belang van minder zout, suiker en ongezond vet in producten in de supermarkt. “Het is een heel belangrijke opgave. Daar mag je mij aan houden, maar ook de industrie”, aldus Blokhuis.
Tom Oostrom, directeur Nierstichting: “We hopen dat de politiek en overheid hun verantwoordelijkheid nemen. Wij doen als Nierstichting ook ons deel, zoals met voorlichting en met onze samenwerking met verschillende partners.”

Zoutbewuste horeca
Leerling-koks (‘Chefs van de toekomst’) van Koning Willem I College en ROC Friese Poort vertelden in Nieuwspoort hoe zij hebben geleerd om met minder zout  heel smaakvol te koken. Leerling-kok Annewil” Het is alsof je een bril opzet waardoor je de zoutpot veel scherper ziet. Wij laten hem nu veel vaker links staan.”
De chefs in opleiding gingen in een challenge 14 weken met elkaar de uitdaging aan om een smaakvol en zoutbewust menu met maximaal 2 gram zout te bereiden. Bij zowel ROC Friese Poort als het Koning Willem I College is gezond én lekker koken een belangrijk thema in de koksopleiding. Een succesvolle samenwerking met de Nierstichting in de speciale leermodule ‘Minder zout, meer smaak’. De Nierstichting wil deze module samen met partners en opleidingen verder ontwikkelen en uitrollen naar meer opleidingen in het land.

Samen met partners voor meer bewustwording
De Nierstichting en partners maken zich al jaren sterk voor minder zout consumptie en de positieve effecten van minder zout op de (nier)gezondheid. Partners van de Nierstichting zijn Vitam, Koppert Cress, Koninklijke Horeca Nederland, Resengo, Tromp & Rueb en Scelta Mushrooms, Verstegen en Dutch Cuisine. Ook maken de ambassadeurchefs van de Nierstichting, SVH Meesterkok Menno Post (Olivijn), Patron-Cuisinier Marko Karelse (Villa la Ruche), Tim Golsteijn (Executive Chef Bougainville), cuisinier Ferry en Danny van Houten (Het Bosch) en SVH Meesterkok Wilco Berends (De Nederlanden), zich hier hard voor. En zijn Koning Willem I College, Friese Poort College, Euro-Toques, JRE, en Gastronomische Gilde bij deze missie betrokken.

Te veel zout veroorzaakt nierschade
Te veel zout is slecht voor je nieren. Ongeveer twee miljoen Ongeveer twee miljoen mensen in Nederland hebben chronische nierschade. Daarnaast lopen grote groepen Nederlanders risico op nierschade én zijn extra gevoelig voor te veel zout. Bijvoorbeeld mensen met diabetes (1,2 miljoen), hypertensie (2,8 miljoen), hart- en vaatziekten (1,6 miljoen) en overgewicht (50% van de Nederlanders van 18+).

Ons pleidooi voor het volgende kabinet: het is tijd voor gezonde voeding
Een gezonde voedingsomgeving is van belang om minder zout te kúnnen eten. Samen met andere gezondheidsfondsen verenigd in de Alliantie Voeding voor de Gezonde Generatie, pleit de Nierstichting daarom voor prioriteit voor gezonde voeding in een nieuw regeerakkoord. Iedereen, en met name de jeugd, moet veel makkelijker gezond kunnen eten. Zo voorkomen we dat ongezond eten en drinken mensen ziek maakt. Om de oproep kracht bij te zetten startte de Alliantie Voeding onlangs een petitie, die in juni aan de politiek wordt aangeboden.