Dag van Bart Thuiseditie dit jaar alternatief voor reguliere sponsorrun Nacht van Bart

Op zaterdag 5 juni organiseert de Nierstichting samen met Bart de Graaff Foundation de sponsorrun Dag van Bart Thuiseditie. Iedereen kan meedoen aan deze coronaproof sponsorrun in de geest van Bart de Graaff, want de startplek, route en afstand bepalen deelnemers zelf. Voluit leven is voor nierpatiënten niet vanzelfsprekend. Door mee te rennen en sponsorgeld op te halen komt genezing van nierziekten een stukje dichterbij.

Mirjam de Graaff, Nierstichting ambassadeur en voorzitter Bart de Graaff Foundation: “Mijn broer Bart maakte iedereen s’nachts wakker. Totdat hij negentien jaar geleden op 35-jarige leeftijd overleed aan de gevolgen van een nierziekte. Met de Dag van Bart willen we Nederland opnieuw wakker schudden om de impact van nierziekten zichtbaar te maken.”

Coronaproof sponsorrun
In de geest van Bart de Graaff worden deelnemers zaterdag 5 juni om 8 uur s ’ochtends wakker gebeld. Deelnemers starten samen met de warming up via een liveverbinding. Ook krijgen ze een playlist met muziek van Bart en een ‘Bart grap’ voor onderweg.
De Dag van Bart Thuiseditie is coronaproof en voor iedereen, want de startplek, route en afstand bepalen deelnemers zelf. Deelnemers kunnen ook als team meedoen. Of samen rennen in teamverband echt mogelijk is hangt af van de corona maatregelen.

Grote stappen maken voor genezen van nierziekten
Genezing van nierziekten is tot op de dag van vandaag nog niet mogelijk. Door mee te rennen dragen deelnemers bij om nierziekten te genezen. En dat is hard nodig, want jaarlijks overlijden 1.000 dialyse patiënten en komt voor te veel nierpatiënten een donornier te laat. En een deel van de opbrengsten gaan ook naar de Bart de Graaff Foundation met de ondersteuning van hun Bikkels.

Jessica Rodenburg rent voor haar zoontje Finn: “Tijdens de Dag van Bart maak ik grote stappen voor mijn zoon Finn (14). Drie weken na zijn geboorte kregen we te horen dat zijn nieren niet goed werkten. En dat hij in de toekomst een donornier nodig zou hebben. Dagelijks moet hij medicijnen slikken en letten we goed op zijn voeding en of hij wel genoeg water drinkt. We proberen zoveel mogelijk in het moment te leven en ervan te genieten dat het goed met hem gaat. Hij is een ontzettend dappere jongen die heel positief en vrolijk in het leven staat.”

Meedoen
Je kunt kiezen uit verschillende afstanden: 5, 10,5, 15 of 21,1 km.