Superlijst vergelijkt supermarkten op gezondheid

Stichting Questionmark start een serie onderzoeken naar de gezondheid en duurzaamheid van Nederlandse supermarkten. Elk onderzoek leidt tot een publieke ranglijst van supermarkten. Het onderzoek voor de eerste 'Superlijst' richt zich op hoe supermarkten ons helpen gezond te eten en begint vandaag. Het resultaat verschijnt in september. De Nierstichting is een van de samenwerkingspartners van dit onderzoek.

Invloed van supermarkten
Meer dan 70% van wat wij eten komt via de supermarkt op ons bord. Daarmee hebben supermarkten de mogelijkheid een significante bijdrage te leveren aan een gezond voedingspatroon. Eerder onderzoek van Questionmark liet al zien dan 80% van alle aanbiedingen bij supermarkten ongezond zijn. Dit vormt de aanleiding om nu uitgebreid te onderzoeken hoe verschillende supermarkten met hun assortiment, aanbiedingen en winkelinrichting mensen helpen om gezond te eten. Het onderzoek zal zichtbaar maken welke supermarkten voorop lopen en welke achterblijven, bijvoorbeeld in de verhouding gezonde en ongezonde producten in de aanbieding of met op kinderen gerichte reclames. Charlotte Linnebank, directeur Questionmark: 'Supermarkten beïnvloeden in grote mate wat hun klanten kopen. Dat biedt ze de kans om het Nederlands voedselpatroon gezonder en duurzamer te maken. Met Superlijst helpen we supermarkten deze kans te grijpen.’

Samenwerking met gezondheidsfondsen
Voor Superlijst Gezondheid werkt Questionmark samen met de Nierstichting, de Hartstichting, het Diabetes Fonds en de Maag Lever Darm Stichting. Zij werkten mee aan de ontwikkeling van de criteria waarop supermarkten vergeleken worden. Annemiek Dorgelo (programmamanager Preventie Nierstichting): ‘Iedereen moet gezond kunnen eten. Supermarkten spelen hierbij een belangrijke rol. Daarom is het van belang inzichtelijk te maken hoe verschillende supermarkten met hun assortiment, aanbiedingen en winkelinrichting mensen helpen om gezond te eten.’ De Nierstichting vindt dat supermarkten de gezondheid van hun klanten op de eerste plaats moeten zetten. Dit onderzoek geeft inzicht hoe goed supermarkten hierop bezig zijn en of ze de stappen zetten die nodig zijn om daadwerkelijk te kunnen zeggen dat ze ‘een gezonde supermarkt’ zijn. Een gezonde supermarkt is hard nodig om Nederlanders een eerlijke kans op gezondheid te geven.

De onderzoeksmethode, waarvoor ook de supermarkten zelf zijn geconsulteerd, is vanaf vandaag voor iedereen in te zien op de website van Questionmark.