Nierstichting winnaar Hibou Social Reputatie Index 2019

De Nierstichting heeft in de Social Reputatie Index 2019 van datagedreven PR-bureau Hibou het best gepresteerd. Hibou is in staat de impact van alle relevante berichten op sociale media in kaart te brengen die essentieel zijn voor de reputatie van een merk.

In samenwerking met marktonderzoeksbureau MWM2 voert Hibou jaarlijks een meting uit binnen een bepaalde branche en niche: dit jaar de grootste goede doelen die gericht zijn op gezondheid onder de loep genomen (KWF, Hartstichting en Nierstichting). Uit de analyse blijkt dat er over Nierstichting op social media het meest positief wordt geschreven. En hiermee scoort de Nierstichting dan ook het best op de Social Reputatie Index met een score van 22,5. KWF en de Hartstichting volgen iets lager op de Index met respectievelijk 20,4 en 11,9.

Social mediacampagnes stimuleren sentiment
Als verklaring voor het online succes van Nierstichting noemt Aniek Schmal, Manager Data Research & Insights van Hibou, het lanceren van twee social mediacampagnes: “De stijging in het sentiment van de Nierstichting is vooral te danken aan het grote succes van de zoutcampagne in 2019 en het hoge bereik met positieve volume in het najaar van de campagne ‘Volhouden’ en de collecteweek.

Uitleg onderzoeksmodel
De positie van het merk wordt bepaald door een indexcijfer dat gebaseerd is op drie componenten: sentiment, volume en bereik. Het model stelt consumentenberichten centraal en moet inzicht geven in kansen en bedreigingen. Het reputatiemodel van Hibou is een uniek, gevalideerd model. De indexschaal loopt van -100 tot +100. Sentiment bepaalt de richting van het cijfer (positief of negatief). Volume en bereik bepalen vervolgens de grootte van het effect. Hoe meer positief sentiment op invloedrijke domeinen, des te hoger de indexscore uiteindelijk uitvalt.