Gift VriendenLoterij kan wachtlijst donornieren verkorten

Bussum, 7 februari 2019 - Op het Goed Geld Gala 2020 van 6 februari jl. verraste de VriendenLoterij de Nierstichting en het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) met een bijdrage van 690.000 euro. Hiermee kunnen belangrijke stappen worden gezet naar meer succesvolle niertransplantaties en een kortere wachtlijst. Waarmee tientallen levens per jaar kunnen worden gered. Hoe? Met de ‘refurbished’ donornier.

Overhandiging VriendenLoterij cheque extra project 'refurbished' donornier - Jan Versteegh - Tom Oostrom directeur Nierstichting - fotograaf Roy Beusker

De Nierstichting investeert al jaren in het onderzoek van professor dr. Ton Rabelink en zijn onderzoeksteam in het LUMC. Hij werkt binnen de regeneratieve geneeskunde aan het herstellen of kweken van een nier vanuit lichaamseigen stamcellen. Dit einddoel is nog ver weg, maar met de kennis die al is opgedaan kan hij een veelbelovende nieuwe toepassing onderzoeken: de ‘refurbished’ donornier. Dit is een donornier die aanvankelijk niet geschikt is voor de ontvanger, maar door deze op een slimme manier op te knappen wel geschikt wordt voor deze transplantatie.

Prof. dr. Ton Rabelink: “Afstoting van een donornier begint vaak in de bloedvaten van de nier. Door de cellen van deze bloedvaten van de donornier te reconditioneren wordt de donornier minder als lichaamsvreemd gezien. De kans op afstoting neemt daarmee hopelijk drastisch af.” Het onderzoek is overigens niet alleen voor nierpatiënten relevant; met de kennis kunnen ook doorbraken worden bereikt voor patiënten die op een hart, long of lever wachten.

Meer succesvolle transplantaties
De gemiddelde wachttijd voor een donornier is bijna drie jaar. Iemand die vaker is getransplanteerd, bouwt na elke mislukte transplantatie antistoffen op wat een mogelijke match moeilijker maakt. De Donorwet die per 1 juli ingaat vergroot hoogstwaarschijnlijk het aanbod van donornieren. Mensen die veel antistoffen hebben opgebouwd, komen daardoor hiervoor mogelijk niet in aanmerking. Daarom vindt de Nierstichting het belangrijk ook te investeren in onderzoek naar andere orgaan verbeterende behandelingen. Met de realisatie van de ‘refurbished’ donornier wordt een grote stap gezet naar betere kansen voor nierpatiënten. Door succesvollere transplantaties, minder complicaties en een kortere wachtlijst.

Levensreddend initiatief
Tom Oostrom, directeur Nierstichting: “Als het onderzoek van professor dr. Rabelink slaagt zou dit een doorbraak betekenen voor nierpatiënten, en dan met name voor nierpatiënten die moeilijk te matchen zijn en daardoor te lang op een donornier moeten wachten. Het is geweldig dat de VriendenLoterij dit levensreddende initiatief voor nierpatiënten steunt.”
Dankzij de steun van de VriendenLoterij kunnen de onderzoekers in het LUMC de komende vier jaar werken aan de ‘refurbished’ donornier. Ook kan het LUMC dankzij de steun bioreactoren en kweekkamers voor stamcellen aanschaffen.

Dank aan trouwe loterijdeelnemers
Naast de extra toekenning van 690.000 euro voor onderzoek naar de ‘refurbished’ donornier ontving de Nierstichting dankzij trouwe loterijdeelnemers ook een prachtige jaarbijdrage van maar liefst 1.009.768 euro van de VriendenLoterij.