Nierdonatie na overlijden

Als je je registreert als orgaandonor na je overlijden en je organen zijn geschikt, red je mogelijk het leven van wel acht mensen.

Zelf kiezen
In Nederland mag je vanaf een leeftijd van 12 jaar zelf kiezen of je orgaandonor wilt worden na je dood. Wat je ook kiest, het is belangrijk om je wens te registreren. Dat kan eenvoudig via het donorregister. De Transplantatiestichting maakte een animatie die laat zien hoe donorregistratie in zijn werk gaat.

Anderen helpen
Als je bereid bent om organen af te staan na je overlijden, help je mensen die op de wachtlijst staan voor een orgaan. In Nederland wachten ruim duizend ernstig zieke mensen op een donororgaan. Bijna driekwart daarvan zijn mensen die wachten op een donornier.

Eén donor kan acht levens redden
Als je besluit om orgaandonor te worden, en je organen blijken na overlijden geschikt, dan kun je tot wel acht levens redden. In 2020 stonden in totaal 250 mensen na hun dood organen af. Dankzij hen kregen 440 mensen op de wachtlijst een levensreddende nier.

Strenge regels
Sommige mensen zijn bang dat een arts geen moeite doet om orgaandonoren te redden. Maar elke arts is verplicht om er alles aan te doen om je leven te redden. En er zijn strenge regels omtrent orgaandonatie. De arts kijkt pas in het donorregister, als iemands overlijden al onvermijdelijk is. En de arts die organen of weefsels krijgt toegewezen en transplanteert, is altijd een andere arts dan degene die in het donorregister kijkt.
In dit filmpje van de Transplantatiestichting vertelt een arts over de medische procedure bij orgaandonatie.