Nierdonatie na overlijden

Als je je registreert als orgaandonor na je overlijden en je organen zijn geschikt, red je mogelijk het leven van wel acht mensen.

Zelf kiezen
In Nederland mag je vanaf een leeftijd van 12 jaar zelf kiezen of je orgaandonor wilt worden na je dood. Wat je ook kiest, het is belangrijk om je wens te registreren. Dat kan eenvoudig via het donorregister. De Transplantatiestichting maakte een animatie die laat zien hoe donorregistratie in zijn werk gaat.

Anderen helpen
Als je bereid bent om organen af te staan na je overlijden, help je mensen die op de wachtlijst staan voor een orgaan. In Nederland wachten ruim duizend ernstig zieke mensen op een donororgaan. Bijna driekwart daarvan zijn mensen die wachten op een donornier.

Eén donor kan acht levens redden
Als je besluit om orgaandonor te worden, en je organen blijken na overlijden geschikt, dan kun je tot wel acht levens redden. Ieder jaar staan rond de 250-300 mensen na hun dood organen af. Dankzij hen krijgen zo'n 500 mensen op de wachtlijst een levensreddende nier van iemand die overleden is (nog eens zo'n 500 mensen per jaar krijgen een nier van een levende donor).

Strenge regels
Sommige mensen zijn bang dat een arts geen moeite doet om orgaandonoren te redden. Maar elke arts is verplicht om er alles aan te doen om je leven te redden. En er zijn strenge regels omtrent orgaandonatie. De arts kijkt pas in het donorregister, als iemands overlijden al onvermijdelijk is. En de arts die organen of weefsels krijgt toegewezen en transplanteert, is altijd een andere arts dan degene die in het donorregister kijkt.
In dit filmpje van de Transplantatiestichting vertelt een arts over de medische procedure bij orgaandonatie.

Grote dankbaarheid

Als iemand een levensreddend orgaan ontvangt van iemand die overleden is, is het mogelijk om de nabestaanden (anoniem) een brief of kaart te sturen. Dit is belangrijk omdat het krijgen van een brief of kaart van de ontvangers van organen door nabestaanden als positief wordt ervaren. Het blijkt vaak troost te bieden in een periode van rouw en te helpen in de verwerking van het verdriet en verlies. Ook ontvangers van het orgaan vinden het waardevol om hun dank uit te spreken.

Lees het artikel hierover op de website van de Transplantatiestichting.
Tim en zijn vrouw ervoeren hoe belangrijk het schrijven van een bedankbrief is nadat Tims vrouw een donorhart ontving. Lees hun verhaal.