Studie-inkomen en financiële regelingen

Werken of studeren is belangrijk als je te maken hebt met chronische nierschade of nierfalen. Loop je ergens tegenaan tijdens je studie of in je werk? Maak dan gebruik van je rechten en bestaande regelingen.

Omgaan met gevolgen voor werk en inkomen
Naast de lichamelijke en mentale kanten van een nierziekte, krijg je ook te maken met praktische en zakelijke aspecten. Welke zorg krijg je vergoed? Hoe kun je ervoor zorgen dat je kunt blijven werken, en wat moet je doen als dat niet meer lukt? Wat moet je wel of niet vertellen bij een sollicitatie? Meer informatie hierover vind je bij Steun en AdviesPunt (STAP) van de Nierpatiënten Vereniging Nederland.

Studie en opleiding
Wil je graag studeren of werken, maar twijfel je aan de mogelijkheden? Ga praten met de maatschappelijk werkers van het ziekenhuis of met je dialysecentrum. Zij helpen je bij het vinden van de juiste opleiding. Of met het vinden van alternatieven als het je bijvoorbeeld niet lukt om klassikale lessen te volgen of als je opleiding veel lichamelijke inspanning vergt. Zo kan je bij schriftelijke cursussen of een studie aan de Open Universiteit, je eigen tijd indelen en rekening houden met dialyse. En beeldcontact maakt het mogelijk om aanwezig te zijn bij colleges of vergaderingen.

Laat geen geld liggen
Als nierpatiënt heb je veel extra kosten. Denk aan (speciaal) vervoer naar het ziekenhuis, extra kosten vanwege je dieet en uitgaven voor woningaanpassingen. Niet alles wordt vergoed, maar je kunt een deel van je kosten terugkrijgen via de belasting. Doe dus je aangifte inkomstenbelasting: dit kan je honderden euro’s belastingteruggave opleveren.

Financiële steun
Voor mensen met een laag inkomen kunnen extra uitgaven voor bijvoorbeeld (om)scholing een probleem vormen. Onder voorwaarden en in samenwerking met Maatschappelijk Werk biedt de Nierstichting financiële steun, als andere landelijke en gemeentelijke regelingen hierin tekortschieten. Bel voor meer informatie met STAP 035 693.77.99 of mail naar stap@nvn.nl.