Ruben

'Onze zoon is dapper, maar kwetsbaar'
De ouders van Ruben (6) krijgen de schrik van hun leven, als hun zoon kort na zijn geboorte belast blijkt te zijn met een ernstige nierziekte. Hun vertrouwen in een onbezorgde kindertijd krijgt daarmee een flinke, eerste deuk.

Ruben wordt geboren met het congenitaal nefrotisch syndroom. De oorzaak van deze aangeboren nierziekte is vaak een genetisch defect. Een zogeheten ‘bouwfout’ waardoor het nierfilter beschadigd raakt en eiwitten in de urine lekken. Deze aandoening wordt meestal in de eerste drie levensmaanden van een kind ontdekt. ‘Vanaf Rubens geboorte voelden we eigenlijk al dat er iets mis was’, vertelt moeder Catelijne. Dat dit onderbuikgevoel klopt, bevestigt niet veel later de uitslag van het hielprikje.

Bij de pasgeboren Ruben wordt een afwijking in de eiwitten gevonden, wat in eerste instantie nog redelijk onschuldig lijkt. ‘Volgens de arts zou hij er honderd mee kunnen worden. Maar toen een paar dagen later zijn buikje ineens zó dik werd dat het helemaal strak stond, zijn we zeer ongerust naar de huisartsenpost gereden, waar we meteen werden doorgestuurd naar het ziekenhuis.’

Zorgen, onrust en onzekerheid
Na meerdere onderzoeken volgt een sombere diagnose. Iets wat hard valt bij Catelijne en haar partner Marieke. Catelijne: ‘Alleen een niertransplantatie zou Rubens leven kunnen redden. Maar ja, dan moest ons mannetje wel eerst 12 kilo wegen. En boks dat maar eens voor elkaar met lekkende eiwitten. Want hiermee gingen ook belangrijke bouwstoffen uit zijn lichaam verloren. Ruben groeide dus maar mondjesmaat, terwijl zijn nierfunctie achteruit holde.’

Met Rubens nierziekte staat het leven van beide moeders in het teken van onrust en onzekerheid. ‘Al onze hoop was gevestigd op een transplantatie. Ondertussen kwamen we bijna nergens anders meer aan toe dan aan de zorg voor Ruben. Toen hij 2 jaar was, kon zijn nierfunctie niet langer gerekt worden en moest hij dialyseren. Iedere avond sloten we hem aan op het grote apparaat dat naast zijn bedje stond. Altijd als ik zijn slaapkamer binnenkwam dacht ik: dit is geen kinderkamer maar een ziekenhuiskamer. Overal stonden dozen vol medische spullen.’