'Een doel dat ons raakt'

Ruud, voormalig professioneel slagwerker, besloot met zijn vrouw Trudy een goed doel op te nemen in hun testament. ‘Het verhaal van de Nierstichting raakt ons, zoals goede muziek dat kan doen.’
Ruud en Trudy laten na aan de Nierstichting

Ruud: ‘Ik kom uit een klassieke muziekfamilie. Zo’n 65 jaar geleden waren er vernieuwende ontwikkelingen in de kunst. Als student slagwerk in de muziek maakte ik van dichtbij mee wat ruimte voor vernieuwing kan doen. Ik vind dat belangrijk, ook buiten de muziek. Innoveren kan niet zomaar, er moet wel een heldere en duidelijke visie aan ten grondslag liggen.’

Uitzoeken wat belangrijk voor je is
‘Na ons pensioen zijn mijn vrouw Trudy en ik bij elkaar gaan zitten. We hebben geen kinderen en wilden liever niet dat wanneer er vermogen zou overblijven, dit zou vervallen aan de staat. Door de jaren heen hebben we aardig wat goede doelen gesteund. We hebben ze onder elkaar gezet. Dat lijstje zijn we stap voor stap afgegaan. De Nierstichting sprak ons aan.’

‘Het verhaal van de Nierstichting raakt ons, zoals goede muziek dat kan doen.’

Ze lazen over de vele wetenschappelijke onderzoeken die de Nierstichting financiert. ‘Innovatie is de enige weg naar genezing van mensen, die anders ziek worden of blijven. Er is dus altijd geld nodig. Het deed iets met ons, ook al kennen we zelf geen mensen met een nierziekte. Maar dat betekent niet dat we niet kunnen bijdragen. Dus namen we de Nierstichting op in ons testament.’

Ruud en Trudy laten na aan de Nierstichting

Goed geregeld
Ruud en Trudy hebben een gedeelde belangstelling voor muziek. ‘Grappig genoeg geldt zo’n gevoel van verbinding ook in de muziek. Het kan je raken, zonder dat je er iets mee hebt gehad. Muziek laat je niet meer los. Voor ons is het belangrijk dat een ander iets goeds kan doen met dat wat wij nalaten. De Nierstichting wist ons te raken. Ik zou willen dat iedereen even de tijd neemt om te bedenken: wat wil ik dat er met een eventuele erfenis gebeurt? Waar vind ik dat deze goed tot zijn recht komt? Het geeft een tevreden gevoel om dit geregeld te hebben.’

Op Samen het verschil maken leest u meer inspirerende verhalen.

Nalaten aan de Nierstichting

Gratis magazine aanvragen

Wilt u meer weten over ons werk en hoe u hieraan kunt bijdragen met een schenking of nalatenschap? Vraag dan ons gratis magazine Voortleven aan. U kunt kiezen voor ontvangst thuis per post of digitaal downloaden.