Stappen voor het leven: Janine en Arina's 4Daagse

Aankomende zomer lopen Janine en haar moeder Arina samen de 4Daagse in Nijmegen: 40 kilometer wandelen, vier dagen op rij. Dit doen ze niet voor zichzelf, maar voor de Nierstichting. En voor Robert, vader van Janine en echtgenoot van Arina. Robert lijdt aan een ernstige nierziekte en is momenteel afhankelijk van dialyse.

Zijn nier of zijn leven
Robert had vaak last van jichtaanvallen en slikte hiervoor jarenlang medicijnen. Hoewel het niet zeker is, denken de artsen dat deze medicijnen zijn nieren hebben beschadigd. "Hij werd steeds dikker en voelde zich niet goed", vertelt Arina. "Na onderzoek bleek dat zijn nieren flink beschadigd waren. Met een speciaal dieet bleef zijn nierfunctie nog acht jaar stabiel, maar daarna ging het snel achteruit."
In het geheim besloot Arina haar nier aan Robert te doneren. "Eerst wilde hij het niet, maar de wil om weer de oude te worden overheerste.” De transplantatie leek in eerste instantie succesvol. "We hadden een 100% match en hij kon zijn medicijnen afbouwen", zegt Arina. "Maar toen kwam corona. Hij belandde op de IC en de artsen moesten kiezen: zijn nier redden of zijn leven redden. Ze stopten met de afstotingsmedicijnen, waardoor de nier werd afgestoten."

Janine en Arina wandelen de 4Daagse

Een dagelijkse strijd
De periode van de transplantatie was een enorm spannende tijd voor dochter Janine. “Ik maakte het hele proces van dichtbij mee en bezocht zowel mijn moeder als mijn vader in het ziekenhuis. Vooral voor de operatie was ik heel zenuwachtig. Ik dacht de hele tijd: als mijn moeder maar geen spijt krijgt, mocht het mislukken.”
Spijt heeft moeder Arina nooit gehad, maar het leven van het gezin stond volledig op z’n kop na de afstoting. De impact is enorm en de hoop op een nieuwe nier voert dagelijks de boventoon. "Als gezin kun je niet veel meer", vertelt Arina. "Vakanties zijn lastig, want je kunt elk moment gebeld worden dat er een nier beschikbaar is.”
Ook zijn de dagen van de dialyse enorm slopend voor Robert. “Hij is dan eigenlijk niks waard”, zegt dochter Janine. “Mensen onderschatten echt hoe ernstig een nierziekte kan zijn.”

De passie achter hun stappen
Juist dat onderschatten, motiveert Janine en Arina om mee te lopen met de 4Daagse in Nijmeegse. “We willen mensen bewust maken van wat de Nierstichting allemaal doet. Maar ook van de impact van een nierziekte. Dat deze echt niet onder doet voor andere ziektes”, vertelt Janine. Moeder Arina vervolgt: “En om mensen te laten zien dat ik dit nog kan met één nier. Je lichaam kan dat prima aan. En je redt er wel een leven mee.”

Het doel van hun inzamelingsactie is om meer onderzoek naar nierziekten mogelijk te maken. "We hopen dat nierziekten sneller ontdekt zullen worden. Zodat er eerder ingegrepen kan worden.” Janine en Arina verwachten een fysieke, maar ook mentale uitdaging. De emotionele lading van de tocht zal groot zijn. "We hopen dat Robert bij de eindstreep kan staan", vertellen ze. "Dat zal een emotioneel zwaar moment worden, maar ook een enorm trots moment. Daar doe je het voor.”

Wil je Janine en Arina aanmoedigen? Ga naar hun actiepagina en steun hun missie!

Janine en Arina wandelen de 4Daagse