Vier dagen lopen voor de Nierstichting: een persoonlijke strijd

Voor Robert en Mees is de Nijmeegse 4Daagse meer dan alleen een wandeltocht. Robert, die lijdt aan een chronische nierziekte, en Mees, zijn vriendin, zetten zich in om bewustzijn te creëren voor nierpatiënten en hun omgeving. Samen leggen ze vier dagen lang een 50 kilometer lange tocht af in juli. Een persoonlijke strijd tegen Roberts nierziekte, die hen dagelijks confronteert met toenemende beperkingen.
Robert en Mees lopen de 4Daagse

Flinke achteruitgang
Robert kreeg op jonge leeftijd te maken met urethrakleppen, waardoor zijn nieren werden aangetast. Na een lange, stabiele periode, ontving hij twee jaar geleden schokkend nieuws. "Normaal hoorde ik tijdens mijn controle dat mijn nierfunctie een procentje gezakt was, maar nu was de boodschap totaal anders. Mijn nieren waren flink achteruitgegaan", aldus Robert.
Die achteruitgang zette gestaag door en inmiddels is zijn nierfunctie gedaald naar 20 tot 25 procent. "Sinds afgelopen jaar merk ik echt dat het veel slechter gaat", zegt Robert. "Ik ga nu elke twee maanden naar het ziekenhuis en ben er elke dag mee bezig. Ik ben veel moe en moet mijn hele leven er inmiddels op aanpassen. Dat doet pijn.”

Impact van een chronische ziekte
Ondanks de tegenslagen, blijft Robert vastberaden en optimistisch, wetende dat niertransplantatie onvermijdelijk is. “Twee jaar geleden leek mijn transplantatie nog 20 tot 30 jaar weg, nu is dat slechts 1 tot 2 jaar. In het ziekenhuis worden we al klaargestoomd voor de transplantatie en zelfs voorbereid op dialyse, mocht dat plots toch nodig zijn.”
Mees, die het proces van dichtbij meemaakt, benadrukt de impact van zo’n ziekte. "Ik ontdek nu pas hoeveel impact een chronische ziekte op je leven heeft", zegt Mees. "Je bent er elke dag mee bezig en het beïnvloedt niet alleen je eigen toekomst, maar ook die van je omgeving.” Ondanks de uitdagingen, laten ze zich niet uit het veld slaan. “We hebben besloten dat we er rekening mee houden, maar ons leven er niet door laten bepalen.”

Lopen voor de Nierstichting
Zo gezegd, zo gedaan: ze laten zich niet tegenhouden door de ziekte. Komende zomer nemen ze samen deel aan de 4Daagse in Nijmegen. Voor Robert is dit al de zevende keer, al speelt de persoonlijke strijd een steeds grotere rol. “Ik wil juist laten zien dat ik dit, ondanks alles, nog kan.”
Door geld in te zamelen voor de Nierstichting hopen Robert en Mees anderen te inspireren en bewust te maken van de gevolgen van nieraandoeningen. “Uiteindelijk hoop ik dat mensen zich bewust worden van de immense impact van nierdonatie: je redt niet alleen het leven van de ontvanger, maar ook van iedereen die nauw betrokken is bij de patiënt”, aldus Mees.

Ondertussen blijft de sponsorteller oplopen. "We zijn echt overrompeld door de steun die we krijgen", zegt Robert. Hij sluit af met een waardevol advies: “Zoek een maatje die je kan helpen. Het is zo fijn om iemand bij je te hebben die je in alles steunt. Dat helpt enorm."

Robert en Mees een steuntje in de rug geven? Ga dan naar Robert en Mees (devierdaagsesponsorloop.nl)