Digitale Collectebus tips en tools

Om je digitale collecte extra leuk en gemakkelijk te maken, hebben we speciaal voor jou tips, voorbeeldteksten en afbeeldingen gemaakt. Je kunt ze gebruiken om te vragen om een donatie via Facebook, Instagram, Tikkie, WhatsApp en e-mail bij je familie, vrienden en collega’s. Of juist om je donateurs te bedanken. Voor extra succes vul je de teksten aan met je persoonlijke motivatie.

Heel veel succes en alvast heel erg bedankt!

7 tips voor een succesvolle online collecte

1. Durf te vragen!

Wat goed dat je een online collectebus hebt aangemaakt! Nu is het tijd om iedereen te vragen om jou te steunen. Zodra jij stopt met aandacht vragen voor jouw digitale collectebus, lopen de donaties ook terug. Vind je dat lastig? Onthoud dat je niet voor jezelf vraagt, maar dat je dit doet voor nierpatiënten.

2. Wees persoonlijk

Je hebt jouw persoonlijke motivatie en foto bij je digitale collectebus geplaatst. Wees ook via social media, Tikkie, WhatsApp en in e-mail persoonlijk. Vraag mensen individueel: stuur ze een gericht appje of bericht. Een berichtje in een appgroep of groepsmail is minder effectief.

3. Vraag iedereen

Vraag iedereen die je kent om een donatie: vrienden, familie, buren, collega’s, je werkgever, de plaatselijke winkelier… Geef aan dat hun steun onmisbaar is om nierpatiënten hun leven terug te geven.

Wil je meerdere mensen in 1 keer mailen? Gebruik dan de optie 'bcc' voor al je contacten. Zo blijven alle e-mailadressen anoniem en bereik je met 1 e-mail een grote groep mensen.

4. Vraag op allerlei manieren

Stuur een mail, zet Facebook, Instagram en Twitter in én vraag mensen in een persoonlijk gesprek. En zet de link naar jouw online collectebus er altijd bij: zo kunnen ze meteen de daad bij het woord voegen.

5. Gebruik deze beelden

Om je collecte extra leuk en gemakkelijk te maken, hebben we onderstaande afbeeldingen voor je klaar gezet. Gebruik ze om te vragen om een donatie of om je sponsors te bedanken. Download ze en plaats ze, samen met de link naar jouw collectebus op bijvoorbeeld Facebook.

6. Vraag nog eens

Wist je dat de meeste mensen pas geven zodra je ze daar drie keer aan hebt herinnerd? Dus laat steeds opnieuw weten hoe het met je actie gaat. Bijvoorbeeld door te vertellen tot welke datum jouw collectebus online is of welk bedrag je hiermee wilt ophalen en hoeveel dus nog nodig is.

7. Bedank gevers!

Zodra je een donatie krijgt, bedank je gever door hem of haar te taggen in een Facebookbericht met de link naar jouw online collectebus. Zo laat je ook aan anderen zien dat een donatie meer dan welkom is. Of stuur je gever via WhatsApp onze ‘bedankt’ afbeelding die je kunt downloaden.

Voorbeeldteksten en afbeeldingen vragen om donaties

Voorbeeld 1
Ik heb een digitale collectebus aangemaakt voor de Nierstichting, omdat [motivatie invullen]. Doe jij een donatie in mijn collectebus? [link naar jouw persoonlijke collectebus]

Alvast bedankt!
Download afbeelding Doneer je eenmalig?

Voorbeeld 2
Wist je dat leven met een nierziekte loodzwaar is? Dialyseren is slopend voor je lichaam en beperkt je enorm. Je kunt steeds minder zijn wie je wilt zijn. Voor jezelf, en de mensen om je heen. Dat wil ik graag veranderen. Samen brengen we de dag dichterbij dat niemand meer hoeft te dialyseren of te sterven aan een nierziekte. Dat nierpatiënten hun leven terugkrijgen, en er weer kunnen zijn voor de mensen die zoveel van hen houden. Help je ook mee? Doneer dan in mijn digitale collectebus van de Nierstichting. Je gift is eenmalig en kan anoniem.

Alvast bedankt voor je bijdrage! [link naar jouw persoonlijke collectebus]
Download afbeelding ‘Doneer je eenmalig?

Voorbeeldtekst en afbeelding bedanken voor donaties

Wat fijn dat je een gift hebt gedaan in mijn digitale collectebus! Samen maken we het verschil. Zodat nierpatiënten hun leven terugkrijgen, en er weer kunnen zijn voor de mensen die zoveel van hen houden.
Heel erg bedankt.
Download afbeelding Bedankt voor je donatie