Online Collectebus tips en tools

Om je online collecte extra leuk en gemakkelijk te maken, hebben we speciaal voor jou tips, voorbeeldteksten en afbeeldingen gemaakt. Je kunt ze gebruiken om te vragen om een donatie via Facebook, Instagram, Tikkie, WhatsApp en e-mail bij je familie, vrienden en collega’s. Of juist om je donateurs te bedanken. Voor extra succes vul je de teksten aan met je persoonlijke motivatie.

Heel veel succes en alvast heel erg bedankt!

7 tips voor een succesvolle online collecte

1. Durf te vragen!

Wat goed dat je een online collectebus hebt aangemaakt! Nu is het tijd om iedereen te vragen om jou te steunen. Zodra jij stopt met aandacht vragen voor jouw digitale collectebus, lopen de donaties ook terug. Vind je dat lastig? Onthoud dat je niet voor jezelf vraagt, maar dat je dit doet voor nierpatiënten.

2. Wees persoonlijk

Je hebt jouw persoonlijke motivatie en foto bij je digitale collectebus geplaatst. Wees ook via social media, Tikkie, WhatsApp en in e-mail persoonlijk. Vraag mensen individueel: stuur ze een gericht appje of bericht. Een berichtje in een appgroep of groepsmail is minder effectief.

3. Vraag iedereen

Vraag iedereen die je kent om een donatie: vrienden, familie, buren, collega’s, je werkgever, de plaatselijke winkelier… Geef aan dat hun steun onmisbaar is om nierziekten te genezen.
Wil je meerdere mensen in 1 keer mailen? Gebruik dan de optie 'bcc' voor al je contacten. Zo blijven alle e-mailadressen anoniem en bereik je met 1 e-mail een grote groep mensen.

4. Vraag op allerlei manieren

Stuur een mail, zet Facebook, Instagram en Twitter in én vraag mensen in een persoonlijk gesprek. En zet de link naar jouw online collectebus er altijd bij: zo kunnen ze meteen de daad bij het woord voegen.

5. Gebruik deze beelden

Om je collecte extra leuk en gemakkelijk te maken, hebben we onderstaande afbeeldingen voor je klaar gezet. Gebruik ze om te vragen om een donatie of om je sponsors te bedanken. Download ze en plaats ze, samen met de link naar jouw collectebus op bijvoorbeeld Facebook.

6. Vraag nog eens

Wist je dat de meeste mensen pas geven zodra je ze daar drie keer aan hebt herinnerd? Dus laat steeds opnieuw weten hoe het met je actie gaat. Bijvoorbeeld door te vertellen welk bedrag je hiermee wilt ophalen en hoeveel dus nog nodig is.

7. Bedank gevers!

Zodra je een donatie krijgt, bedank je je gever door hem of haar te taggen in een Facebookbericht met de link naar jouw online collectebus. Zo laat je ook aan anderen zien dat een donatie meer dan welkom is. Of stuur je gever via WhatsApp onze ‘bedankt’ afbeelding die je kunt downloaden.

Voorbeeldteksten en afbeeldingen vragen om donaties

Voorbeeld 1
Ik heb een digitale collectebus aangemaakt voor de Nierstichting, omdat [motivatie invullen]. Doe jij een donatie in mijn collectebus? [link naar jouw persoonlijke collectebus]

Alvast bedankt!
Download afbeelding Doneer je eenmalig?

Voorbeeld 2
1,7 miljoen Nederlanders hebben nierschade. En dit aantal neemt toe. Nierschade is verraderlijk, want vaak merk je het pas als het te laat is. Zelfs lichte nierschade zorgt voor vervroegd overlijden. Als we nu niets doen, wordt het straks wereldwijd doodsoorzaak nummer 5.
Dagelijks strijden veel mensen tegen toenemende nierschade: patiënten, hun familie, nierdonoren, collectanten en donateurs, onderzoekers en artsen. Omdat het hun leven, of dat van een dierbare, ernstig en blijvend beïnvloedt. Omdat ze ervan dromen om genezing mogelijk te maken. Of omdat ze willen voorkomen dat zoveel mensen nierschade krijgen of pas laat ontdekken. Maar alleen kunnen ze die strijd niet winnen, dus ze vragen jouw hulp tijdens de collecte van de Nierstichting. Want de Nierstichting zet alles op alles om nierschade te voorkomen, behandelen en genezen. Steun de strijd tegen toenemende nierschade.

Help je ook mee? Doneer dan in mijn digitale collectebus van de Nierstichting. Je gift is eenmalig en kan anoniem.

Alvast bedankt voor je bijdrage! [link naar jouw persoonlijke collectebus]
Download afbeelding ‘Doneer je eenmalig?

Voorbeeldtekst en afbeelding bedanken voor donaties

Wat fijn dat je een donatie hebt gedaan in mijn digitale collectebus! Samen maken we het verschil. Zodat nierpatiënten hun leven terugkrijgen, en er weer kunnen zijn voor de mensen die zoveel van hen houden.
Heel erg bedankt.
Download afbeelding Bedankt voor je donatie